צילום נפלא של רוח החג הכל כך יהודי הזה

אני זוכר שכבר כתבתי, אבל למי שלא מעודכן הנה תקציר הדגים. סבא שלי היה קונה דגים חיים כשבוע לפני החג. הם שחו בנחת עד ערב החג באמבטיה ואז פגשו את המערוך. סבתא שלי הכינה גפילטע פעמיים בשנה, למיטב זכרוני. הדגים שלה תמיד הוגשו עטופים חיצונית בעור הדג וכמובן שהיה גזר על העין. סבא שלי אכל את הראש. בפסח תמיד אכלתי גפילטע פיש על מרוח על מצה עם מיונז ירקות של תלמה, כי המיונז הזה, שכבר סופר רבות על הצלקות הנפשיות שעשה לי, היה של פסח. גם נקניק חזה בקר מעושן היה רק בפסח. אל תשאלו, אין לי הסברים.

בראש השנה זה היה הסנדוויץ' הליטאי המושלם ביותר בעולם, חלה טרייה, מיונז, גפילטע ועגבנייה. אין לי טעם להסביר אם לא ניסתם. לא ממש יודע למה, אבל אני זוכר את עצמי אוכל את זה גם לא בראש השנה, אפילו בים, בשבת. ילד חננה "פולני" שעדיין מוכן לשלם הון לכזה סנדוויץ'.

זוכרים שהחלפנו כלים בפסח? מהבוידעם שהיה במטבח, זה האפל והטחוב שמתחת לגג רעפים, היו יורדים מטה הארגזים עם הכלים של פסח, עוברים ניקוי רציני, ומחליפים את הקיימים, עד לרמת הכלי מהפלסטיק שהחזיק את שקית החלב במקרר. עוד זכור לי שהייתי מקיים עם סבא שלי את מצוות בִּעוּר חָמֵץ בבית עם נר, נוצה ויעה. לאמא שלי עדיין יש כלים להחלפה בפסח. השבוע עוד לפנינו.

יאללה לגפילטע. . הסיפורים לעולם לא ייגמרו. אם יש משהו שאני מתגעגע אליו……..

אלו יוצאים בטעם עדין מאוד, טיפה מתקתקים למרות שאין סוכר.

הקניות לגפילטע פיש ליטאי בטעם מתוק וללא סוכר:

  • 2 דגי קרפיון טריים חתוכים לפרוסות של 2-3 ס"מ. מספיק ל- 14-16 מנות
  • 2 בצלים , אחד גדול אחד בינוני
  • 3 גזרים קלופים וחתוכים לפרוסות
  • מלחפלפל
  • שליש כוס קמח מצה דק
  • מי סודה לשתיה (לא אבקה)
  • 2 ביצים XL או 3 L
  • חצי סלק טרי פרוס לפרוסות. מי שלא רוצה לבשל עם סלק יוסף סוכר לפי הטעם

נשטוף ידיים:

נטחן את הדגים במטחנת בשר ביחד עם הבצל הבינוני. נוסיף מלחפלפל, ביצים, קמח מצה ורבע כוס מי סודה. נערבב היטב, נכסה את הקערה במגבת מטבח, וניתן לתערובת לנוח בטמפרטורת החדר כחצי שעה. לקראת הבישול במידה והעיסה דלילה להוסיף מעט קמח מצה, כף בכל פעם עד למרקם קציצתי לא דליל מדי.

נחתוך את הבצל הגדול לטבעות, ונפזר על התחתית סיר עגול גדול. על זה נניח טבעות של סלק וטבעות של גזר. נבזוק מלח ופלפל לפי הטעם. נוסיף 3 כוסות מים, ונביא לרתיחה.

כשהמים רותחים , נכין מתערובת הדג קציצות עגולות ונניח על הירקות. נכסה את הסיר, ונבשל על אש גדולה בערך שעה וחצי. המים מתאדים אז שימו לב שלא יחסר מים, ותוסיפו רק מים רתוחים, עד למחצית גובה הדג, אפילו פחות. אפשר לנער קלות את הסיר מדי פעם לטעום ולתקן טעמים עם מלח או פלפל.

כדאי לנסות הדגים יוצאים מתוקים וטעים……….

הערות חשובות:

  • אמא אומרת שחשוב מכל לא לפחד כי בתחילה המים יוצאים אדומים כי זה מבושל עם סלק ובמהלך הבישול המים משנים את צבעם לשקופים. מי שלא רוצה לבשל עם סלק יוסיף סוכר לפי הטעם, (תוסיפו בכפיות, אחת בכל פעם עד לטעם הרצוי)
  • אפשר לקבל את הקרפיון טחון טרי, רק תזכרו לבקש שיורידו את העור לפני הטחינה. אם אתם בעניין נוסטלגי מושלם, ביתי כהלכתו, אז תבקשו שישמרו לכם את העור, או שתקנו דג פרוס לטחינה בבית, אבל תתאמצו מאוד להוריד את העור לבד בשלמותו (ממש לחתוך את הדג מבפנים), כי צריך לעטוף איתו כל קציצה בנפרד לפני הבישול. זו ממש אומנות נכחדת.

תראו את עבודת העור של הדג. אומנות

גם כאן תראו איזה יופי של הכנה ביתית אמיתית (אם כי זה צולם בראש השנה)


חזרה לעמוד המתכונים הראשי של הבלוג

החזרת הליטאית

*תמונה ראשית ממאקו, שנייה מכאןשלישית ממלקטת מתכונים

*****

אהבתם? קליק על שיתוף אצלכם בפייסבוק. הרישום במייל חינמי לגמרי

תגובה אחת »

  1. […] השנה והגפילטע מעולם לא נראו אפורים כל […]

  2. […] לעמוד המתכונים הראשי בבלוג  מתכון של סבתא לגפילטע פיש שני מתכונים לכבד קצוץ  כמה דברים שהוכנו עם השנים לליל […]

  3. […] מהארונות לכלים שבארגזים בבוידעם, שכבר לא עושים, מצה עם גלפיטע, חזרת חריפה וכבד קצוץ, מצהברייט, יש לי את עוגת המצות, זו […]

  4. […] 30 מרס 2012 … מתכון לגפילטע פיש הליטאי של סבתא. צילום נפלא של רוח החג הכל כך יהודי הזה. אני זוכר שכבר כתבתי, אבל למי שלא מעודכן הנה תקציר הדגים. סבא שלי היה קונה …מתוך מתכון לגפילטע פיש הליטאי של סבתא | אני נגד. ככה. הבלוג של זיו. להמשך קריאה […]

מה דעתכם?