סבי וסבתי נפרדו במלחמת העולם השנייה. את תמצית הסיפור קראתם ביום הזכרון לשואה, האחרון. בית הכנסת בו הייתי כילד של סופי שבוע אצל סבאסבתא, היה עם קומה שנייה לנשים בלבד (וילדים כמובן). שם הייתה הפרדת נשים, כי ככה זו הדת היהודית שלנו. נשים מתפללות בנפרד מגברים, חוגגות לבד מגברים, אולי עם מחיצה באמצע האולם, ומשרתות את הגברים החרדים ולא רק אותם. תרצו או לא תרצו זו הדת היהודית הנוכחית, ורפורמים הם לא יהודים לצורך העניין, כי ככה הפוליטיקאים הדתיים-חרדים החליטו. דת משה ששמרה עלינו חמשת אלפים שנה, לא משתנה בהתאם לזמן, המסורת קובעת, ואנחנו עובדים אותה כפי שהיא מאז ומעולם. ככה זה עם אלוהים, אלוהים שלנו.

בתנ"ך כתוב בבראשית א:  כו וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ; וְיִרְדּוּ בִדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּבַבְּהֵמָה וּבְכָל-הָאָרֶץ, וּבְכָל-הָרֶמֶשׂ, הָרֹמֵשׂ עַל-הָאָרֶץ.  כז וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ:  זָכָר וּנְקֵבָה, בָּרָא אֹתָם.  כח וַיְבָרֶךְ אֹתָם, אֱלֹהִים, וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת-הָאָרֶץ, וְכִבְשֻׁהָ; וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם, וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּבְכָל-חַיָּה, הָרֹמֶשֶׂת עַל-הָאָרֶץ.

ובבראשית ב: כא וַיַּפֵּל יְהוָה אֱלֹהִים תַּרְדֵּמָה עַל-הָאָדָם, וַיִּישָׁן; וַיִּקַּח, אַחַת מִצַּלְעֹתָיו, וַיִּסְגֹּר בָּשָׂר, תַּחְתֶּנָּה.  כב וַיִּבֶן יְהוָה אֱלֹהִים אֶת-הַצֵּלָע אֲשֶׁר-לָקַח מִן-הָאָדָם, לְאִשָּׁה; וַיְבִאֶהָ, אֶל-הָאָדָם.  כג וַיֹּאמֶר, הָאָדָם, זֹאת הַפַּעַם עֶצֶם מֵעֲצָמַי, וּבָשָׂר מִבְּשָׂרִי; לְזֹאת יִקָּרֵא אִשָּׁה, כִּי מֵאִישׁ לֻקְחָה-זֹּאת.  כד עַל-כֵּן, יַעֲזָב-אִישׁ, אֶת-אָבִיו, וְאֶת-אִמּוֹ; וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ, וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד.  כה וַיִּהְיוּ שְׁנֵיהֶם עֲרוּמִּים, הָאָדָם וְאִשְׁתּוֹ; וְלֹא, יִתְבֹּשָׁשׁוּ.

קודם כל בבראשית א כתוב שאלוהים הוא רבים ולא אחד (האמונה שלי תתפרסם ביום אחר), ברא את האדם כדמות אנוש יחידה עם מגדר זכר ונקבה, ברא אותם יחד ונתן להם את הזכות לחיות כאן ביחד, לא לחוד, ולא בעדיפות מינית וגזענית. ככה כתוב בבראשית א ושיקפצו לי כל הרבנים שואבי הדלק והכסף לכבוד המטופש שלהם. בבראשית ב יש פירוש אחר לחלוטין, שנראה לי כמו המצאה של כותבי התנ"ך להצדיק את החברה הגזענית והשוביניסטית שבה הם חיו לפני אלפי שנים, בערך. הפירושים רבים מאוד, והסתירות עדיין נמצאות תחת פרשנויות שונות, ולא כולם מסכימים. שימו לב שכתוב והיו לבשר אחד, קרי, שווים הם. לא נאמר כי הזכר שווה יותר מהנקבה. בשום מקום בתורה זה לא כתוב (ותסלחו לי על הפרשנות הקלילה, זה בקצרה מאוד)

ומה הם החרדים? רק עובדי אלוהים, עושים כדברו על פי הפירושים השונים שנתנו להם כל מיני פוסקים לאורך השנים, אלו שהאירו את הדרך, פירשו, הסבירו, ועל פי ההלכה הם חיים. הם חיים כפי שהם מחונכים, והמדינה עוזרת להם. אז על מה נתלונן? למה לא להבין אותם? עבורם ההלכה טובה מהתורה, כי לא צריך לחשוב בהלכה. פשוט עושים. אז הם עושים. נניח קול באישה ערווה, שמעולם לא נאמר בתורה, אלא רק במוחם הסוטה של כותבי התלמוד הבבלי, כנראה הם רצו לשמור מכל משמר על החוק האלוהי "לא תנאף". אז מה אם אלוהים שם את אדם וחווה עירומים על פני האדמה? מה כבר אלוהים יודע טוב יותר מהתלמוד הבבלי?! אז אפשר להמשיך קצת עם "שמירת נגיעה" (מלאי הסבון מתרוקן מהר מהצפוי אצל הכיפות הסרוגות), הדרת נשים מרחובות העיר בסוכות וחגי ישראל, השפלה וביזוי מלכותי של נשים בבתי דין רבניים, הדרת נשים באוטובוסים ירוקים של אגד, וכשרים למהדרין, וכבר אנחנו מגיעים לקרון רכבת ישראל נפרד לגברים ונפרד לנשים. לא סומר לכם קצת בעורף?!

***

תעודת זהות כחולה הגיעה בדואר, אי שם לפני עשרים לשלוש שנה. הייתי בן 16, גאה, מאושר, בוגר. עוד מעט צבא, קורס טיס חלום חיי. יש לי תעודת זהות! הייתי נער ישראלי גאה, מאוד. למדנו שיעורי של"ח (שדה, לאום, חברה), טילנו בארץ ישראל במסגרת לימודית ומשפחתית, הרבה מאוד פעמים בשנה. היה כיף גדול. היה תמים מאוד לעומת היום. אבא שלי היה מקבל קרבין לטיולים. היו זמנים. הייתי גאה באבא החי"רניק שהיה לי בבית, זה שעושה 60 יום מילואים בשנה. גדלתי על הסיפורים שלו ועל התמונות שלו. גם על העוגיות של המילואים.

עד הימים האחרונים הייתי גאה להיות ישראלי, אפילו יהודי, בישראל. הגנתי על הארץ, הדת והמדינה (בקושי רב), כמעט בכל מקום בעולם. כולם שואלים ואני צריך לענות בשם 7 מיליון שחיים כאן. אנחנו מעוררים עניין גדול בניכר. אבל, לא עוד. המדינה הזו שותקת נוכח אירועי הגזענות הקשים והקיצוניים שמתרבים כאן מיום ליום, בפרהסיה. היא אפילו מעודדת אותם, כי נציגי הגזענים השוביניסטים שבממשלה לא עושים דבר נגד זה. מילא הגזענות הפושעת בבתי הכנסת ובמקומות בהן אולי אפשר לקבל את מסורת הדת היהודית הזו, אבל באוטובוסים ציבוריים? הפרדה ברחובות העיר למדרכה לגברים ומדרכה לנשים עם מחסום וכיסוי באמצע במימון עירייה? חיילי צה"ל שמקשיבים לרב ולא למפקד ויוצאים כי חיילת שרה להם בטקס ממלכתי, כי חברותיה של החיילת אולי משרתות כחיילות קרביות וגם זה לא טוב!? או איסור לחיצת יד בטקס ממלכתי של המדינה, לתעודות הוקרה והצטיינות, כי נותן התעודה הוא חרדי?!

זו לא מדינת ישראל בה נולדתי וגדלתי. אין לי חלק במדינה הזו, אין לי עניין במדינה הזו. לא רוצה להיות שייך לדת הזויה ומטומטמת במדינה שמממנת אותה להיות כזו. קחו את תעודת הזהות הכחולה שלי ותגרסו אותה. כנראה שבאמת אין תחתית לאפסותה של הממשלה הנוכחית. ולצערי, עם ריבוי הטיפשות בעם הזה וריבוי מצביעי ביבי-ליברמן-ישי, כנראה שאין גם עתיד.

***

אצל סבי וסבתי, דתיים ומאמינים, לא היה דבר אחר מאשר כבוד הדדי, הערכה ואהבה. בשבעה של סבתי, סבא שלי ישב על הכורסה ליד הטלוויזיה, מכוסה בשמיכת צמר האדומה שלו, ואמר לי שספתא הלכה. אין יותר. כמה חודשים לאחר מכן הוא הצטרף אליה, כי לא היה לו דבר אחר מלבדה. האדרת האישה. הדרת נשים בישראל זה חילול קודש בריאת האדם. אין בעולם כת חֲשׂוּכָה יותר מכת היהודים החרדים בישראל, של שנת 2011.

*****

הארות והערות, סיפורים, פידבקים, טוקבקים, יתקבלו בשמחה ואף יפורסמו. אשמח אם תרשמו כמנויים, וספרו לחברים…

»

  1. yara113 הגיב:

    צודק

    אחרי שרות בכמה מלחמות, מתביישת שאני ישראלית ואבי למד בחדר.
    איך אמר הנשיא, מי שלא רוצה לנסוע עם נשים באוטובוס שיקים לו חברת נסיעות חדשה לא על חשבון משלם המיסים.

    מרחמת על הנשים שלהם שצריכות לסבול את ההשפלה.
    במקום לקרב , יוצרים כאן מדינת טאליבן.
    לא פלא שמי שיכול בורח. בברוקלין אין דברים כאלו.

  2. מיכל הגיב:

    כל מילה בסלע.. חומניסטאן כמעט כאן/בפתח.. חייבים לעצור זאת ומיד!!
    מנסה להאמין לו לשר התחבורה
    שר התחבורה: נחקור את אפליית נשים באוטובוס
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4163141,00.html

    אם לא הייתי טסה השבוע הייתי מארגנת מחאת נשים המונית.. כל אחת עולה על אוטובוס ונראה מי יגיד לי לשבת מאחור!
    אוי לבושה.. אוי לנו.. לאן הגענו?
    חג שמח יקירי

מה דעתכם?

