הנה באה הרכבת...

זה הקו שלי הנוכחי. יוצא בבוקר מתחנת הוד השרון לרחובות. נהגתי לסוע עד בני ברק, 23 דק' בדיוק כאשר הכל מתפקד כשורה, אבל עכשיו הקו התארך לי, למזלי, לשמחתי ולהנאתי. קו הוד השרון נמצא בכלל בגבול כפר סבא ואילו תחנת כפר סבא נראית יותר כמו הוד השרון. המרחק העצום בין שתי התחנות האלו, כשני קילומטר בלבד, מוסיף עוד סיכת ניצחון להנהלת הרכבת, שכן יש לה עוד עיר מחוברת על המפה. חוקי הרכבת אומרים שיש מהירות כניסה לתחנה ומהירות יציאה מהתחנה, וזו מהירות איטית מאוד. בטיחות וכאלו. תעשו את החשבון שבין שתי התחנות הראשונות לקו הפרברים-שרון הזה ותבינו שהנסיעה זוחלת לאיטה.

עד השעה 10 בבוקר הייתי בטוח כהרגלי, ברכבת כל עשרים דקות משעה עגולה, ואחרי הניסוח הצבאי הכוונה לשמונה, שמונה ועשרים וכן הלאה. אני לוקח את הרכבת לתל אביב, יורד בתחנת מרכז או השלום, ועולה אחרי שבע דקות בממוצע לרכבת ההמשך לרחובות. די נוח, כאשר הכל מתפקד, ובחמישים אחוז מהזמן זה מתפקד יופי. מספיק עכובון קליל בראש העין או פאתי אם המושבות והנה הלכה רכבת ההמשך לרחובות. לפני שלושה שבועות אני מגיע על הדקה האחרונה לרכבת של תשע ועשרים, מתנשף במדרגות (אסטמה), ומגיע בדיוק כשהיא יוצאת מהתחנה, ואין דבר מעצבן יותר בבוקר. אין. מסתכל לצדדים ורואה המוני אנשים בתחנה. מה קורה? אני שואל אחד מהם, ומקבל את ההסבר כי הרכבת הזו לא תקינה ויוצאת לתיקונים. מחכים לרכבת הבאה. נהדר.

הרכבת האחרונה לרחובות בשעה סבירה יוצאת בעשר ושלוש דקות בדיוק מתחנת מרכז, העיכוב אומר שאני לא מגיע לרכבת הזו וצריך להמתין שעה שלמה עד אחת עשרה ושלוש דקות לרכבת הבאה, ומגיע לרחובות אחרי ארבעים דקות. זה הגיוני, כי מלבד מאות סטודנטים בבוקר שנוסעים למכון ויצמן, אין מה לעשות ברחובות. פארק המדע שם מכיל פחות ממאה אנשים. כי השירות ברכבת ישראל עומד מעל הכול. מגמת יעילות הקווים ותדירותם עומד מעל הכול. ממש כמו בעולם הגדול. ברור, לא?

שאלתי את מנהל התחנה מה קורה עם התקלה והאם יש רכבת נוספת הוא צוחק ממני ואומר שאין תקלות ברכבת והרכבת שהייתה בתחנה יצאה ריקה לתל אביב כי אין בכלל רכבת בשעה תשע ועשרים, היא בוטלה בספטמבר בגלל לוח זמנים חורף. רק אלוהים הגדול והחכם יכול להבין למה יש פחות רכבות בחורף (אולי הרכבות מצוננות בחורף?). עכשיו תעשו חשבון יחד איתי. נניח ואני צריך להגיע לבנק בבוקר, או סתם סידור אחר קצר, ונכנס בשעה שמונה וחצי בדיוק. עד שאני אגיע לרכבת אחרי הבנק זה יהיה בוודאות אחרי תשע בבוקר, ואז אני אפספס את הרכבת הנכונה להמשך לרחובות, ואחכה לתשעה ארבעים ושלוש (שינו לשלוש!!!), מפספס את הרכבת רחובות כי אין יותר רכבות בישראל, הפסקת צהריים וכו', ומגיע לרחובות בעשרים לשתיים עשרה בצהריים. אם פספסתי את הרכבת של תשע בבוקר בדקה או עשר דקות אני מגיע לעבודה לפני שתיים עשרה בצהריים. קצת פחות משלוש שעות, כמו לטוס לרומא. מזל שיש אוטובוסים לגברים בלבד לסמוך עליהם, ככה לא יהיה צפוף.

אז ברכבת ישראל ביטלו את תשע ועשרים שמספיקה להביא סטודנטים לשיעור של עשר בבוקר באוניברסיטה בתל אביב, ואת הנוסעים לרכבות ההמשך אחרות, ומוציאים את תשע ארבעים ושלוש. אני בטוח שאיפשהו יש היגיון מאחורי לוח הזמנים הזה, בו מבטלים רכבות וקווים בחורף, ודוחים אחרות, ממש כמו תחבורת שנות אלפיים בתל אביב שבו מבטלים קווי אוטובוסים ויוצרים אנדרלמוסיה ענקית בעיקר (שאף כלי תקשורת רציני לא עשה פולואפ אל המעבר הזה) אבל זה כנראה ההיגיון של סר תחבורה הגרוע ביותר בתולדות ישראל, ושל לשכתו.

הצעה לסדר: תקדימו את רכבת תשע ארבעים ושלוש לתשע ועשרים ובא לציון גואל (גם לא הוספתם קו, גם פתרתם בעיות). אם הייתם רואים כמה אנשים נוסעים ברכבת כל שעות היממה הייתם שואלים WTF?!?!!

רכבת ישראל מביאה את כל הנוסעים מצפון הארץ, ממזרחה, מירושלים ומדרומה, אל תל אביב. הכל עובר בתל אביב. כל הנוסעים לרכבות ההמשך עוברים בתל אביב. במיוחד דרך תחנות מרכז ושלום. לא ממש מובן לי למה להסיט את כל עם ישראל לתל אביב, אבל אילו הייתה נובטת מחשבה מקורית אחת במוחם של שרי התחבורה והתשתיות הם היו בונים קו רכבת לאורכו של כביש 6, ואז…. נכון שבמדינה נורמאלית, אם כל הנוסעים היו עוברים דרך תחנה אחת או שלוש מרכזיות מאוד, היו בונים תחנות ראויות להכיל את אלפי הנוסעים השעתיים שם? ביקורת מסעדה מכירים? הנה ביקורת תחנת תל אביב מרכז.

התחנה מטונפת. שחורה ומצחינה. ריח של חריף שתן של בכל הרציפים, במיוחד באזורים שבין המדרגות. לתחנה יש גג, חצי גג, משהו דומה לזה. לא גג מלא, אבל כזה עם חורים, כנראה לאוורור של הפיח השחור והדביק שנמצא בכל פינה. לא מצליח האוורור. אין קירות לתחנה, ועל כן בקיץ חם מאוד, מאוד מאודמאודמאוד ולח, ובחורף קר, עם הרבה רוח וגשם שמצליח להיכנס יופי לתחנה, ישירות על הרציפים. על תחנת רכבת סגורה וממוזגת לא שמעו בישראל. זה יגיע עם הרכבת התחתית, או אחרי החופשה הבאה שלי במאדים.

לתחנה יש מעט מאוד שילוט אלקטרוני, ומצחיק אותי לכנות את השלטים האלקטרוניים האלו עם הלדים האדומים, כאלקטרוניים, למרות שאין מילת שנות שמונים טובה יותר מזה (אולי דיגיטלי? ננסה). אין מספיק שילוט ברמה כזו שאי אפשר לדעת ביציאה מהרכבת, היכן הרציף של רכבת ההמשך. השילוט הדיגיטלי (עובד! לי דיגיטלי) הקיים מקולקל. המסכים שרופים, הנורות האדומות לא פועלות, ואם כבר אז בחלקן. גם המנורות שמאירות של השלטים הרגילים לא מוחלפות ויש שלטים רבים מדי במצב כבוי מלא או חלקי. בכלל השלטים פונים רק לכיוון אחד ואם הגעתי מהכיוון ההפוך אז צריך ללכת לשלט להסתובב, לקרוא, לנסות להבין ולהמשיך.

לתחנה הזו יש דוכן אחד קטנטן של קפה עלית, עם שני ילדים אומללים שלא מסוגלים לשרת את הנוסעים הרבים בדרך לרכבת. המחירים מזעזעים עד אימה כמעט כמו בבן גוריון 2000. קוקה-קולה עושה עלינו קופה שמנה מאוד עם מחיר של עשרה ₪ לבקבוק שתיה במכונות האוטומטיות שלה. המחירים שערורייתיים כי גובים מבעלי הדוכן הזה ואחרים, דמי ניהול ושכ"ד גבוהים מאוד. זה שירות שהמדינה צריכה לתת לאזרח, ולא להרוויח ממנו. אבל שירות לאזרח ומדינת ישראל לא הולכים יחד. אני גם לא מבין למה יש דוכן מזון עייף אחד בכל התחנה העצומה הזו ולא חמישה או עשרה. כל המכונות האוטומטיות הן מסוג שתייה, ממתקים מטופשים לילדים עבור שנקל וסיגריות. למה בכלל למכור סיגריות במרחב הציבורי??!!! לעשן על הרציף זה אמור להיות אסור. אמור להיות כי יש חוק, אבל חוקים וישראל לא הולכים יחד. דרך אגב בתחנת השלום זה הרבה יותר גרוע.

רעקבת ישראל. בבניין ירושלים ננוחם.

******

הארות והערות, סיפורים, פידבקים, טוקבקים, יתקבלו בשמחה ואף יפורסמו. אשמח אם תרשמו כמנויים, וספרו לחברים…

»

  1. אלין הגיב:

    אם זה לא היה כל כך עצוב – זה היה מצחיק. אתה מתאר כל כך טוב דברים מוכרים. נהגתי לנסוע ברכבת מתל אביב לחיפה אחת לשבועיים. נורא. סוף סוף לא זקוקה לשירות הזה יותר וחבל כי יש פוטנציאל מעולה אם רק היה כאן מערך רכבות נורמלי. תחנת רכבת מרכז מתוארת בצורה כל כך ריאלית שאני מריחה את ריחה כאן :). שאפו לך.

    • זיו הגיב:

      תודה, אני לא יודע אם לצחוק או לבכות. עברתי לתחנת שלום, כי אני לא צריך להחליף רציף. תחנת שלום מזעזעת ברמות קשות פי כמה מונים מתחנת מרכז

      • אלין הגיב:

        שמחה שאני לא משתמשת בתחנת השלום כתחנת מעבר בן רכבות. לא נתקלתי בגועל בתחנת השלום כיוון שאני נכנסת אליה 2 דקות לפני יציאת הרכבת. יש קניון שחובה לעבור דרכו. וכשחייבים – אני מבצעת.

מה דעתכם?

