מאיר מירב, מגפון

מאיר מירב, מגפון

מזל טוב להורים שיוצאים לחופשה קצרה עד החגים. לאיזו מערכת חינוך שלחתם את ילדיכם היום? שר חינוך חדש הגיע, ואיתו כמה שינויים ותוספות למשרד החינוך, בראשן השקעה של 15 מיליון שקל במיסיונריות יהודית. זה עבר בשקט יחסי והרחיק אתכם מהשינוי האמיתי במערכת החינוך. היא תהיה יהודית יותר. מה זה יהודית יותר? זה אומר שהכיפות הסרוגות יחדרו לכל בית ספר חילוני במסווה תמים ויעשו קודש להנחלת "ערכים יהודיים ושורשיים" לתלמידים חילוניים. מדווחים על הצמדת רבנים לבתי הספר ממלכתיים בקרית חיים ובביאליק, שיעבירו תוכניות מורשת ולימודי היסטוריה. זה "פיילוט", רק פיילוט. מובן שהוא יצליח ויורחב לבתי ספר אחרים, שישמשו השראה למשרד החינוך להנחיל "מורשת יהודית" לחילונים.

הפיילוט יצליח כי לא מצמידים רב לבית ספר בלי אישורים, בלי תקציבים, אפילו שזה נראה כמו עוד סידור עבודה של פירון לחבריו חובשי הכיפות הסרוגות. ואפרופו תקציבים ומענקים, יפה עשה פירון שהחליט על מענקים לבתי ספר מצטיינים על פי אמות מידה ומוסר כלשהן, ואני בטוח שזה פורסם בפומבי לפני ההחלטות הסופיות, כנראה פספסתי. רק אציין כי מתוך 204 בתי ספר זוכים, 72 הן אולפנות לבנות, בני עקיבא, ישיבות (כנראה סרוגות) ובתי ספר דתיים אחרים. אני לא יודע את ההתאמה המספרית לחלק היחסי במערכת החינוך, אבל זה מרגיש כמו שזה מרגיש בכל ממשלה קיימת. פוליטיקה ישנה מאוד של תקציבים לסקטור המקורב. (להורדת רשימת הזוכים)

אז מצד אחד לבטל את הטיולים היקרים לחברון (וזה רק עניין כספי, לא רעיוני), מצד שני מיסיונריות יהודית למשפחות חילוניות, וכמובן שרב צמוד לכל בית ספר עדיף על אחות צמודה. אני מעדיף את טיולי חברון על פני יהדות סרוגה. הגענו לרגע המיוחל שבו רבנים יעבירו שיעורי מורשת (יהודית) והיסטוריה (יהודית), כי לשמוע רב מסביר את צמיחתה של הנצרות באירופה של ימי הביניים יהיה מרתק. מרגע זה נצמח להפרדת בנים בנות "רק בשיעורים של כבוד הרב" ואולי גם בשיעורי ההתעמלות, שיעורי מוזיקה יהיו מזמורים לשבת על ידי מקהלת בנים, וכנסי התעוררות לתלמידים לפני החגים, וימים נוראים. אולי נפתח את הבוקר בתפילה "בבית כנסת קטן לתלמידים שומרי מסורת", נעשה קידוש בימי שישי ונטפח אהבת ארץ ישראל השלמה לעולמי עד, כי ככה הקדוש ברוך הוא רצה. ככה מתחילים מהפיכה אמיתית, בונים אותה מהצעירים, ואחרי שני עשורים – כולם כאלו.

כבוד השר הרב שי פירון גם החליט לבטל את מבחני המיצ"ב וחלק נכבד מאוד ממבחני הבגרות. מבחני המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית-ספרית) נולדו בשנת 2002, כחלק מהניסיון שלנו למדוד את יעילותה והצלחתה של מערכת החינוך שלנו גם יחסית לשאר העולם. המבחנים נכשלו פעמיים. פעם ראשונה בתי הספר השקיעו חודשים ארוכים בלימודים למבחנים האלו במקום ממש ללמוד, פעם שנייה כי התוצאות הכניסו סנוקרת לשר העומד בראש המערכת, בעיקר על כישלונו ברמת הלימודים הכללית. גם תוצאות מבחני הבגרות העידו על יכולתה של המערכת, אולי בעיקר על התיישנותה. הבעיה התדמיתית שיצרו המבחנים האלו לכבוד השר האחראי, בעיקר המיצ"ב, כי לכישלון הבגרויות כבר התרגלנו, יצרו את הכישלון הראשון של המיצ"ב. המורים היו חרדים מהתוצאות, העיקר להצליח במיצ"ב.

"לא צריך בגרויות להצליח בחיים או תואר מהאוניברסיטה". נכון, לא צריך, אבל מה היחס בין המצליחים של אלו לבין אלו שאין להם? "אבל כולם יודעים שהבגרויות נכשלו כישלון חרוץ, כי מי צריך לשנן חומר בהיסטוריה ולהקיא אותו במבחן?" אז זהו, שלא נכון. אפשר להתווכח על מידת הרלבנטיות של תכני הלימוד לעולם של היום, או מתי אשתמש במשפט פיתגורס בחיים שלי. אבל עם יד על הלב, אלמלא היו בגרויות, ואיום ההגשה לבגרויות, כמה מאיתנו באמת היו טורחים להגיע ולהשקיע בתיכון? לנוער של היום יש יותר מחויבות או פחות ממה שהיה לנו? איך תגרמו לילדיכם להישאר בבית הספר ולא לנדוד בקניונים וברחובות? בכל העולם יש בגרויות, מבחני סיום.

עבורי התשובה לחומר הנלמד היא די פשוטה – רוב החומר הלימודי בבתי הספר לא נדרש בחיים. גם האוניברסיטאות מלמדות תכנים לא רלוונטיים. גם לדעת לקרוא טבלת משקעים שנתית זה לא מעניין. אבל ההשכלה הכללית שלנו נבנית על כל אלו, כולל איך לחסום מישהו בפייסבוק. היכולת ללמוד נושא כלשהו, להתמודד איתו בחיפוש מעמיק גם ללא גוגל, לשנן אותו, לסכם אותו בלי ויקיפדיה, להבין מה טפל ומה עיקר, להתנסח בדיבור וכתיבה, להוציא את היכולות האלו בחיים המקצועיים – הכל נובע משנות הלימוד בבתי הספר, וגם מידת ההשקעה של התלמידים, לא רק של המורים. הכל יחד כמקשה אחת שמחברת בין פיתגורס לימי הביניים לרחל המשורר ולבניית אפליקציות באייפון. זה מה שמסכם את היכולת האישית שלנו בחיים שלאחר בית הספר. זו התשתית, אבני היסוד, בלעדיהם לא תהיה לנו דרך.

כל אדם שאי פעם עסק שעה אחת בהוראה יודע שבאמצעות מבחנים אפשר לדעת אם החומר נלמד או לא. אין דרך אחרת להנחיל ידע מבלי לבחון אותו. ביטול הבגרויות והמיצ"ב ללא פתרון אחר שעולה במקביל לזה הוא בריחה מאחריות, תחום הצטיינות של מפלגת אין עתיד, כמו הרצון להיות נחמד ומתנחמד כלפי כולם כל הזמן. כישלונו האישי של יאיר לפיד במבחני מערכת החינוך אינו צריך להיות עמוד האש שלפני המחנה היוצא נגד המבחנים. זו בעייתו האישית בלבד, ולא הבטחת בחירות. לא כולנו יאיר לפיד, יש כאלו שעברו בהצלחה גם בלי הורים מיוחסים. שי פירון הוא מחנך, הוא אמור לדעת זאת. אם יש לך בעיה עם תכני הלימוד – שנה אותם. יש לך בעיה עם המבחנים? הצג דרך אחרת, מעשית ומובנית לבחון את התלמידים על רמת הבנתם בחומר הנלמד. כי אם לא תבחן, הם לא ילמדו. אי אפשר לבטל את המבחנים ולהשאיר את המערכת בלי שום ביקורת עליה. ואיפה החלק הזה שמגיע במקום המבחנים?

מתוך תפישת העולם הזו שהמבחנים מיותרים, כי הם רק משננים חומר לימודי, הגיע המסמך האיום והנורא, שכל כולו סיסמאות על גבי סיסמאות, בשם "מדיניות לקידום למידה משמעותית במערכת החינוך", האמור להסביר מהי מערכת החינוך העתידית. המסמך ארוך, מפותל, עמוס בציטוטים מגדולי העם והעולם. הקריאה קשה, ומעייפת. מסמך לא קוהרנטי, גיבוב של מילים ללא פואנטה בעולם לימודי אוטופי, שאפילו בהוליווד יתקשו להציג. דוגמה: " מערכת החינוך חותרת לפתח באמצעות תהליכי למידה משמעותית ומבנה לימודים גמיש – מותאם לתהליכי שינוי חברתיים-תרבותיים, כלכליים וטכנולוגיים – לומד עצמאי, המודע לתהליכי הלמידה שלו ומסוגל להגדיר מטרות ויעדים אישיים וחברתיים ולפעול למימושם; בעל יכולת למידה בסביבות שונות והמסוגל לקיים יחסי גומלין המושתתים על ערכים הומניסטיים עם אנשים".

הבנתם? לומד עצמאי. מערכת החינוך לא רוצה ללמד יותר, לא רוצה להעביר חומר בהרצאות (כי מתמטיקה והיסטוריה לומדים מרב שיח פתוח), אלא לתת כלים עלומים ללומדים (שאמורים למצוא אותם לבדם, חכו להמשך) , בני-תשחורת 15-18, ללמוד באופן עצמאי להגשמה אישית. אני מכיר עשרות אלפי בני נוער שמודעים לתהליכי למידה עצמאיים, יודעים להגדיר מטרות ולעמוד בהן. כולנו מכירים אלפי אלפים כאלו שלא רוצים לצאת לקניונים, לסמס כל היום, לא להיות בפייסבוק, אלא ממש לשבת בבית ובספריות וללמוד לבד מתוך הסקרנות האישית הטבועה בהם. ברור הרי שיש לכולם יעדים אישיים מוגדרים בגיל 16 שאינם כוללים אמצעי מניעה.

בואו נכניס למשוואה את החזון של ענק הרוח והחינוך יאיר לפיד. נבנה מחדש בתי ספק למקצועות, כי מכונאי מרוויח יותר מביולוג, אז למה בכלל ללמוד ביולוגיה בבית הספר. בתי ספר מקצועיים היו בעיקר מסגרת לנכשלי מערכת החינוך, החלשים שסומנו מראש כאלו שמדעני גרעין לא יהיו שם. אלו בתי הספר שגידלו פועלים שחורים לצבא. בתי ספר מקצועיים הם בדיוק האנטיתזה לפנטזיה החינוכית של פירון. כמה יצירתיות יש במגמת מכונאות רכב או נגרות? (ותעשו את ההבדל בין אומנות בנגרות לבין בניית מדפים למטבח). אפשר גם לימודי מקצועות הספרות (מספרה) ועיצוב לק. בטח יש בני נוער מומחים לזה. אין באמת טעם להרחיב את השטות הזו של בתי ספר מקצועיים לדור חדש של חוטבי עצים ושואבי מים. זה יקרה באופן טבעי בשוק העבודה. אולי לפיד לא מרוצה מהפנצ'ריסט שלו. זה יקר בג'יפ עממי של 360 אלף שקל.

עוד תקציר מהמניפסט: " מאפייני דמות הלומד שמערכת החינוך שואפת לפתח: לומד עצמאי, בעל מכוונות עצמית. מסוגל לאתר בכוחות עצמו את המידע ואת הכלים לסיפוק הסקרנות והעניין שלו. יודע ומסוגל לקחת תפקידים, לקבל אחריות ולתרום לחברה. מסוגל לחוות חוויות חברתיות משמעותיות, בהן מתקיים שיח בין אישי אוטנטי, מתוך רגישות, חמלה, הכלה, כבוד הדדי ושותפות אישית אשר בה ערכים כמו צדק, שוויון ויושר, נותנים לכל יחיד לבוא לידי ביטוי. מיומן בשיח וירטואלי בעל משמעות. הערכת אמינות של מקורות המידע השונים".

בחייאת משרד החינוך, בחייאת, באמא'ש'כם, בחייאת. נו, אתם באמת חיים על כוכב אחר ומעולם לא פגשתם בני נוער? "מיומן בשיח וירטואלי" זה שם קוד לטוקבקיסטים? מאות אלפי תלמידים וזה מה שאתם חושבים שיש במערכת? כולם בני נוער הוליסטיים וסקרניים מטבעם? בעלי יכולת למידה עצמאית? רוצים להשתתף ברב שיח? לתרום לסביבה? ערכים הומניסטיים אצל נוער אוהד בית"ר ירושלים, או זה שצורח בפייסבוק לרצוח ערבושים ואוהד את האח בנט? אתם תמצאו מספיק כאלו, או שתצליחו לייצר כאלו? באמת תמצאו רוב מוחלט של בני נוער שילמדו באופן עצמאי כי הם מסוגלים, ויבואו לבית הספר בשביל לחפש משמעויות בחיים בצורה גמישה תוך חוויות חברתיות הכלה וכבוד הדדי? באמא'ש'כם, אתם יודעים כמה סובלים מתבגרים בתיכון, מרביתם? אחרי המסמך המפואר בקשקשת שלו, אני לא מתפלא שזו מערכת החינוך בישראל.

עכשיו נעבור לשלב השאלות. ונניח כי כבוד השר הרב שי פירון יצליח לייצר כאן גן עדן פדגוגי כולל מעמד המורה המחודש (מתואר במסמך). נניח. יחד עם תוכנית לביטול מבחנים מיצ"ב ובגרויות, לא ראינו תוכנית שמחליפה את הביטולים האלו. לא מובן איך המערכת תמדוד את עצמה ואת תלמידיה. לא מובן לי למה תלמיד יגיע לכיתה אם הוא לא ממש חייב. יתרה מכך, השאלות הקשות באמת: כמה עולה לנו לייצר מערכת כזו? למה אין דרישות תקציב לכך? איך מורה יכול ללמד באופן פרטני כל תלמיד להגיע להישגים אישיים המתאימים לו ולדרך חייו ויכולותיו עם 40 תלמידים בכיתה? כמה יעלה לבנות כיתות של 15 תלמידים? (רמז – פי שמונה ממה שיש היום). כמה יעלה להכשיר כל מורה? (רמז – 200 אלף שקל כל אחד לשנה הכשרה, כפול 120 אלף מורים = 24 מיליארד שקל). כמה זמן נדרש להתאים את הדינוזאור המאובן שיש היום לעולם החדש הזה? למה זו תוכנית שאין בה שום מטרות לביצוע? (כי ביטלתם את המבחנים אז איך תמדדו את הביצוע). איך ייתכן שיש תוכנית בלי לוח זמנים? אז הגעתם והייתם נחמדים, וביטלתם את הבגרויות. כבר היה לנו פרופסור אחד שביטל ועשה הגרלות, ואחר כך מישהי אחרת שעשתה מיקוד לבגרויות, שילמדו פחות. הכל נכשל כבר. איך תצליחו הפעם? מה הפרמטרים להצלחה של התוכנית הזו?

נכון, נכון, נכון, יש המון בעיות המערכת החינוך. בתכנים, המורים, בעיקר בשכר המורים, בשיטות הלימוד, באמצעי הלימוד, בסביבת הלומדים ובסביבת העבודה של המלמדים. יום לימודים ארוך 9-16, כולל תוכנית הזנה מלאה כמו בחו"ל, היו פותרים הרבה מאוד מהבעיות האלו. מורים לא צריכים לעבוד בבית, הם יכולים לעשות הכל בבית הספר. המערכת התרגלה שיש מורות במקום מורים והן צריכות לחזור הביתה לבשל צהריים לילדים שלהן. ככה זה התקבע. אין כל סיבה לזה היום. זה אומר תקציבים. אבל מהנקודה הנוכחית של מערכת החינוך להתחיל דווקא עם ביטול מבחני הבגרות והמיצ"ב בגלל יישום לקוי, כמענה מיידי לתחלואי המערכת, זה קצת מעליב. שי פירון אמור היה להגיע מוכן מהבית עם תוכנית מלאה ומסודרת לשינויים במערכת החינוך. הוא לא צריך ללמוד אותה, הוא רק צריך ליישם. איפה התוכנית הזו? זו תוכנית רק לבתי ספר ממלכתיים (חילוניים), או לכל בתי הספר, גם הסרוגים וגם החרדים? איזו גמישות, רגישות, צדק ושוויון יש במערכת חינוך שבה עושים הדרה לבנות, מודדים אורך שמלות של בנות שש כי רבנים עלולים להתחרמן?

עוד "הראשון בספטמבר" עבר לו. היום הראשון של שנת לימודים חדשה להורים במערכת החינוך, והתלמידים המתרגשים. כולם מתרגשים, שלא יעבדו עליכם. הצעירים, כמובן. הממשלה זה כבר סיפור אחר לגמרי. על מה נזדעקנו במשך השנים כנגד משרד החינוך? על יוקר בדיחת החינוך-חינם בישראל, על תשלומים מרצון לבתי הספר. כל הורה יודע כמה מאות ואלפי שקלים הוא מוציא כל חודש וכל שנה על תוספות שונות לבתי הספר, טיולים, חוגים והעשרה, שעות תגבור ומורים פרטיים. זה רק עוד מס שאנחנו חייבים לשלם. כמו כל שנה גם זה בעלייה מתמדת, ואת זה לא באנו לשנות, אף מפלגה לא עושה בשביל לשנות. לדבר כולם יודעים. לפחות לרבנים סידרו עוד ג'וב.

****

עובר לכם בשקט מהפך החינוך הזה? מסכימים? מתנגדים? שתפו, תגיבו, תהיו אקטיביים וריטואלים

תגובה אחת »

  1. […] לפאשיזם ולהומופוביה של נבחרי הציבור, כולל שר החינוך מר שי פירון שמממן הפרדת מגדרית בכיתות נמוכות ונמנע ללמד נערים […]

מה דעתכם?

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s