החרשן הוא הביישן

מי שמחרשן לא …

נתקלתי בפוסט של עו"ד קרן פז-מורג על גביית שכר לימוד וכו'. הורדתי את החוזר וקראתי. יותר מפעמיים. החוזר מוצנע היטב, מלשכתה של מנכ"לית משרד החינוך, דלית  שטאובר, טיוטה מתאריך כ"ב תמוז תשע"ג 30 ביוני 2013, "פניה לקבלת עמדות הציבור". המסמך אינו חתום, אולי כדי להסיר אחריות עתידית.

אז מנכ"לית יקרה מדי, הנה עמדתי, אני חלק מהציבור. אתחיל בסיפא. לאחר קריאת מסמך זה, עמדתי היא להורות על פיטורייך המידיים. אבל לצערה של מדינת ישראל, אנחנו עוסקים במפלגת אין עתיד, ששר החינוך שלה מתפקע מצחוק על דוכן הכנסת בגלל המילה חדירה, ושניכם מתאימים לתרבות הפוליטית החדשה של אין עתיד, כמו יד לכפפה סניטרית לניקוי סתימה בביוב. למען הקוראים שלא אוהבים להעמיק בשטויות של מסמכים וגזרות ומיסים, מה שנקרא "בזמן שישנתם תראו מה לפיד ואין עתיד מעוללת לכם", אנסה להסביר את עיקרי הדברים.

טיוטת המנכ"ל כתובה כטיוטה בשביל לראות את התגובה הציבורית "הפופוליסטית" ואז לקבל החלטות. בטיוטה אין התחייבות, וזה למעשה הסולם שכבר בנית לעצמך בשביל לברוח עם הזנב בין הרגליים. זה התירוץ המושלם –  "טיוטה". לטיוטה הזו ראויה הכותרת: "מיסים על בגרויות ועוד🙂 " (סמיילי זה חשוב).

כן, כן-כן-אוהה כן, מה ששמעתם, שר החינוך רוצה לשים לנו מס על בגרויות! מס של 1,500 שקל לשני מקצועות ברמת 5 יחידות יחד, 750 שקל למקצוע ("במסגרת רכישת שירותים מרצון"). שניים זה מס צודק והגון עליכם. מעבר לפרשנות שלי, הטיוטה מדברת על גבייה נוספת של התשלומים האלו עבור "שעות העשרה שהם שני נושאים שאינם מהווים מרכיב מחייב בתכנית הלימודים" או וגם "שעות תגבור שאין לומדים בהם תכנים חדשים אלא הן משמשות לחזרה ולתרגול".

אם אתם מגחכים כי כבר סיימתם בגרויות, תחשבו על הילדים שלכם, כי אתם מממנים את זה. מס על בגרויות, ולא סתם בגרויות, אלו של חמש יחידות! אומרת שטאובר כי ילדים חכמים מדי, שלומדים חמש יחידות בגרות כלשהי, הם מעמסה מיותרת על משרד החינוך, זה עוד שעות לימוד, עוד מורים מקצועיים, הרבה שעות נוספות, ובאמא'שכם, תעזבו אותנו, ממילא אנחנו לא יודעים לכתוב מבחנים מתאימים, ואתם לא יודעים שלנו זה עולה יותר לבדוק ולתקן? תפסיקו כבר עם הפייסבוק הזה! שלוש יחידות זה לגמרי מעבר לנדרש בשביל קריירה דוהרת.

בטיוטה אומר משרד החינוך כי הוא "נושא במלוא עלות שכר הלימוד של מקצועות החובה ו-2 מקצועות בחירה ברמה מוגברת בשלב החטיבה העליונה (כיתות י'-י"ב או ט'-י"ב) בבתי הספר העל-יסודיים". אבל המשרד הזה לא נושא במלוא עלות השכר, אלא דורש עוד על מה שהוא מתחייב לספק. ומה אם יש לכם ילדים חכמים מדי ורוצים יותר משני מקצועות מוגברים? למה? למה לא. לנו, משרד החינוך, אין אחריות למצטיינים, לילדים שרוצים לדעת יותר, כי הם יכולים. זה משרד החינוך חביבי, כאן לא  עושים מעבר, כאן עושים רק את המינימום הנדרש לשמור את כולם ממוצעים, או מתחת לזה. רוצים יותר טוב? תשלמו, באופן פרטי, לתגבור והעשרה. תכני הלימוד הרגילים כבר שנים שפשטו את הרגל, ואם הילדים שלכם לא ממש מבינים בכיתה או מצליחים לתרגל, אז תשלמו.

משרד החינוך מודה במסמך הזה שהוא כושל בניהול תוכניות הלימוד שלו, בהתאמה לתלמידים, בניהול תוכניות מוגברות ותוכניות למצוינים, ובכלל הוא לא עוסק בחינוך של העתיד, אלא רק בשימור הקיים.

בסעיפים מקוממים לא פחות, הטיוטה גם מדברת על גביית כספים נוספת מבתי ספר ניסויים ייחודיים על-אזוריים וייחודיים במרחבי בחירה מבוקרת, שעוסקים בפדגוגיה וחדשנות חינוכית (ציטוט):

  • מפתחים חזון חינוכי ומיישמים אותו בדרכים מותאמות לקהל היעד ולתקופה.
  • פועלים באופן אוטונומי, מושכל ושיטתי, למציאת דרכי חינוך המתאימות לסביבתן מתוך הכרת שייכות ומחויבות למערכת החינוך הציבורי וללימודי הליבה.
  • מבררים ערכים וחזון באופן פתוח ומשתף.
  • חוקרים, מטילים ספק ומערערים על פרדיגמות קיימות, מציעים כיוונים חלופיים/ חדשים בני יישום לקידום התלמידים.
  • מציעים תורה חינוכית חדשנית, גישות ודרכים חינוכיות המותאמות למאה ה-21 – חינוך מיטבי (bottom-up) המשפיע על מוסדות החינוך ומקדם באמצעותם "מלמטה למעלה" את מערכת החינוך.
  • מהווים מקור השראה ומודל לצוותי חינוך יזמים, מובילים ומנהיגים, הלוקחים אחריות מלאה על עשייתם החינוכית ופועלים לקידום המערכת והשבחתה.

אתם מבינים מה קורה כאן? יש בתי ספר עם תוכניות חינוך חדשניות, מתקדמות וייחודיות, שמטילים ספק על פרדיגמות קיימות (!!!), אבל ההורים אמורים לשלם אקסטרה בשביל הניסויים של משרד החינוך, למען התכנים הפדגוגיים המותאמות למאה ה-21. פשוט לא ייאמן. לא חלילה וחס שמשרד החינוך יתפאר בתקציבים שהוא משקיע בשביל קידום החינוך, אלא אתם, אני, ההורים נשלם עוד הרבה, גם בשביל זה . אנחנו נשלם. נשלם!

ואיך משלמים מי שאין להן לשלם? פוטר את עצמו משרד החינוך מתוכנית ישימה ותומכת בתשלומים למתקשים, ואומר כי "תלמיד שנרשם והתקבל לבית הספר, לא יידחה אם הוריו שרויים במצוקה כלכלית ואינם יכולים לעמוד בתשלומים המתחייבים. על רשות החינוך המקומית לקיים מנגנון תמיכה במלגות שיאפשר את לימודיהם של תלמידים שנרשמו והתקבלו לבית הספר אך אין ביכולתם של הוריהם לעמוד בתשלומים המתחייבים עבור התכנית הייחודית מחמת מצוקה כלכלית". מה התוכנית החובה למועצות המקומיות? מי אוכף את זה? מי מממן? המועצות מסכימות? הרי יבוא תלמיד כזה ויגידו להורים שלו ברישום לשנת הלימודים שהם צריכים לשלם עוד כמה אלפי שקלים בשנה, כי יש להם ילד חכם, לא עלינו, טפו טפו טפו, ומה יעשו אז ההורים שלו? איפה הנוהל? איפה הנספח שמגדיר ומסדיר ומבהיר לכל הורה מה הוא עושה מול הרשות המקומית בשביל מענקים ותמיכה? איפה האחריות של הגברת המנכ"לית?

על זה אני אומר ששר האוצר הוא גאון אמיתי. למה? כי שר החינוך הילדותי-להביך ממפלגתו הבין את רוח המפקד ויודע נפש יהירותו של הדמוקרטור הגדול, כי אינו יכול להעביר אף תוכנית חדשה באוצר אם לא מראים לפקידיו איך גובים עוד כסף מההורים, מעמד הביניים והתחתון (סטטיסטית הם 99% ההורים של תלמידי בתי הספר בארץ) . דונט קול אס פור מאני. וזה מה שעושה יאיר לפיד. גאון שהסביר לכולם שהוא לא יישב בממשלה שתעלה מיסים למעמד הביניים. ואכן, כל השרים שלו עושים כמוהו ורק מחפשים מאיפה עוד מעלים מיסים למעמד הביניים, כי העם טיפש ויצביע שוב. בחיי, יש מס על בגרויות, העשרה ותגבור. ג-א-ו-נ-י. נשאר רק לנצנץ את זה ולשים מס על ציונים מעל 90.

משרד החינוך כנראה שם לו למטרה לגדל לנו דור של יאיר לפידים. יפים בג'ל ופרסומות, פסאודו חכמים שמשתמשים בוויקיפדיה במקום ספר הציטטות הגדול, ישראלים חדשים-בכאילו שהם גם יהודים וגם רוצים שלום וגם רוצים לעזור לאח בנט לשמור על השטחים ושוויון בנטל שבו 32=20=17. שנהיה כולנו כמוהו, עם כל הדעות בעולם, ובלי תעודת בגרות. ממוצעים ומטה. אם הוא הגיע להיות שר אוצר בלי ידע, הילדים שלנו יכולים גם יכולים.

****

חופש גדול? מתכוננים לשנה הבאה? ומה עם הכסף המיותר שלכם? שתפו שתפו…

»

  1. […] פורסם לראשונה בבלוג אני נגד. ככה. הבלוג של זיו […]

  2. מאת שי:

    אני מגיב למען ההורים שעלולים לחשוב, חלילה, שהדברים נכונים.
    ראשית – בטרם אגיע לגופו של עניין – מה הקשר בין ארגון המבקש צדק חברתי לבין הקישור לצחוק (הבריא) שלי בכנסת? אם מדובר באתר המבקש לקדם ערכים של צדק – האם ראוי שינהג כך?
    שנית – מה הקשר בין הטיעון לבין התיאורים האישיים על אופיי? האם ביטויים פוגעניים הם חלק מהטיעון? הם הם משרתים את הדיון? האם ניתן לקיים דיאלוג פתוח בחברה מגוונת באווירה ארסית, צינית?
    אני לא מצפה לתגובה. אינני מכיר את הכותב. אני יודע שגם הוא לא מכיר אותי. את פועלי בתחומי צדק חברתי לאורך שנים. אבל – זה מקומם!

    לגופו של עניין:
    אין, לא היה, ולא יהיה – מס על 5 יח"ל.

    לא זו האווירה להסביר את החוזר. לראשונה – עם הגעתי למשרד הוצאתי חוזרים המסדירים – רק בשלב ראשון – גביה קיימת בבתי ספר. זוהי הגבלה חריפה (שאלו את ראשי הרשתות וכו' הכותבים לי כל יום) המבקשת מבתי הספר הגובים תשלומים נוספים עבור מגמות רשות – שאינן חלק מתכנית הלימודים – ללא פיקוח. על מה מדובר? על תלמידים שלומדים במגמת פיזיקה ועושים בחינוך רבות בהיקף של 5 יח"ל (איש לא גובה על כך כסף, חלילה!) ועתה = מבקשים הצעירים להוסיף מגמת מוזיקה או קולנוע או אומנות או רובוטיקה. זהו מעין "חוג" הנוסף על תכני הלימוד כולל הרחבות רבות, ובכל זאת הנער/ה מבקשים להרחיב וללמוד בשעות קצה. אנחנו בשלב ראשון מ ס ד י ר י ם גם את הגביה הזו ומגבילים אותה. כל ילד יכול לבחור שתי מגמות ע"ח המשרד אבל כשזה יותר מכך – ומדובר במיעוט ילדים – יכול בית הספר לגבות.
    זה לא "פוגש" את הרוב המוחלט של התלמידים בישראל. אבל אנחנו רצינו לסייע.
    כך גם לגבי בתי ספר יחודיים. מדובר בסוגיה חברתית לא פשוטה. עמוד הפייסבוק שלי מוצף בהודעות של הורי היחודיים. אז הבה נדגים: מדובר בבתי ספר ממלכתיים – חילוניים בירושלים. הם לא מקבלים סיוע מהעיריה הענייה שלהם. מה שמתקבל בהרבה מאוד ערים אחרות. העדר מתן אפשרות להורים המעוניינים – גורם לבריחה של חילוניים מירושלים. עכשיו – צריך לשקלל את הכל – כולל מתן אפשרות ללימוד ללא תשלום למי שמעוניין. זו סוגיה מורכבת. לכן פרסמתי את החוזה לשנה – עד שנמצא פתרון ארוך טווח. למען הסר ספק הכלל המרכזי בתמיכה ביחודיים הוא שאין בחינות כניסה, ואין מיונים.
    אני נמצא בתפקיד ארבעה חודשים. בשלב הזה אני מעוניין להסדיר את הדברים ובמהלך השנה הבאה לעשות סדר מהותי בכל הסוגיה – אני מקווה שאצליח. לכל המעוניינים בשאלות, האימייל שלי גלוי לכל ואני משיב לכל פונה.
    חבל לי על הסגנון והנוסח. אם יורשה לי – ביום תשעה באב – ככה לא עושים צדק חברתי!

    • מאת זיו:

      הקשר בין ארגון המבקש צדק חברתי לקישור על הצחוק המביך והילדותי שלך על מילה מטופשת כאילו ואתה נער מתבגר במקרה הטוב, הוא כמו הקשר בין תשעה באב לפרסום הפוסט הזה שבכלל פורסם לפני תשעה באב. כפי שאמר הדמוקרטור אליו אתה כנוע בהסכם עד 2020, על פי פרסומים זרים, אני לא שומר שבת ולכן אני אעשה בשבת מה שאני רוצה. אני מכבד את אמונתך באלוהים אחד, אתה תכבד את אמונתי שאין אלוהים.

      אתה שר החינוך בישראל, מומלץ להבין את המשמעות של כתיבה חופשית, אשר לגמרי משרתת את הדיון שלי והדגשים שאני רוצה להעביר. זו לא כתבה עיתונאית לפי כללי אדלסון או מוזס. בנוסף, את הביקורת האישית אתה (וכל חבריך למפלגה) מביאים על עצמכם בעבודת כפיים מרשימה, יומיום, סטטוס סטטוס.

      לעניין: המסמך שאתה הוצאת הוא בחזקת "קול-קורא" לציבור להגיש הסתייגויות. אלו ההסתייגויות שלי מהמסמך בלבד. עובדתית, כאשר אתה מחייב הורים לקבל שיעורי עזר תמורת תשלום, בין אם העשרה או תגבור, אתה מטיל עליהם מס "רשות", ותכף ניגע ברשות הזו. במסמך המדובר יש הצהרה של משרדך כי הוא נושא בכל האחריות למימון של הלימודים המוגברים, אי לכך ובהתאם לזאת, כל שיעור שהוא, מכל סוג שהוא, שמתווסף תחת מסגרת בית ספרית לשיעורים האלו, חייב להיות ממומן על ידי המשרד שלך ולא על ידי ההורים. כל תוכן לימודי שקשור במגמת הלימוד עד למבחני הגברות לא נחשב מעין "חוג". חוגים תעשה בזמנם הפנוי, ושוב, אני מדגיש, חוגים זה לא תגבור עבור לימודי 5 יחידות.

      אתה מודה כי החוזרים שהוצאת למעשה מסדירים גבייה לא ממש חוקית של בתי ספר, וכספים שלא ממש יודעים לאם הולכים במלואם. זו חוכמה קטנה להסדיר את הנורמה הפסולה, זו חוכמה גדולה לבטל אותה ולנהוג על פי "חוק-חינוך-חובה-חינם". במסמך (עמוד 6, סעיף 6) כתוב כי הגבייה מוגבלת לשני מקצועות בלבד, ולא כפי שאתה כתבת.

      אני לא מבין במלואה את הפסקה על בתי ספר ייחודיים, ובית ספר ממלכתי בירושלים אינו ייחודי. היעדר הפיקוח והניהול להעברה נכונה של כספים אליו, לבית הספר, זו בעיה בין הממשלה לרשות העירונית הירושלמית. זו לא הסיבה לבריחת החילונים מירושלים.

      נחזור למס הרשות. אם אתה נותן אישור לבית ספר לגבות כסף עבור לימודי תגבור או העשרה למקצועות לימוד של חמש יחידות בגרות, אשר אינם חובה לכל התלמידים, אתה, משרד החינוך, מייצר ואולי אפילו מנציח במכוון פער לימודי-הישגי בין מעמד הכסף שיש לו לשלם עבור התגבור לבין המעמד שאין לו. אתה לא נותן או מסביר מהם האופציות שיש לאלו שאין להם לשלם, לקבל את אותה ההזדמנות השווה לשעות תגבור והעשרה, למקצועות בגרות חמש יחידות.

      אני לא יוצא נגדך כי אתה בתפקיד רק ארבעה חודשים. המסמך הזה יצא לאוויר העולם תחת הנהגתך, אתה האחראי אליו, ללא קשר לזמן שאתה נמצא בתפקיד, אז זה לא ממש מכובד להסתתר מאחורי הארבעה חודשים. יאיר לפיד, היו"ר דמוקרטור שלך, משתמש בתירוץ החודשים הזה, חדשות לבקרים, בעיקר כשזה נוח לו להתחמק מביקורת, ומצד שני לגזור קופונים על הצלחות שיא בזמן קצר, שהוא אינו קשור אליהם כלל וכלל (מקרה ירידת מחירי החלב לרפתנים). אכן, למדת היטב ממנו, וחבל שכך.

      תודה שטרחת לכתוב ישירות ולא הסתתרת מאחורי "הילה צוות יש עתיד".

  3. […] קצרה עד החגים. לאיזו מערכת חינוך שלחתם את ילדיכם היום? שר חינוך חדש הגיע, ואיתו כמה שינויים ותוספות למשרד החינוך, […]

  4. […] האומלל תחת ידיה הכושלות של יש עתיד. שוב זה השר שי פירון והמס על הבגרויות שלו, והדמוקרטור הדגול יהיר לפיד. "מה רע לך עם קיצור […]

מה דעתכם?

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s