אלישע ינאי

אלישע ינאי. מאושיות ההיי טק הישראלי. בעל חזון

לפני כמה חודשים נפגשתי עם מר אלישע ינאי, היו"ר המיתולוגי של מוטורולה ישראל, מהנדס בהווייתו, ‏טכנולוג ‏בעל ‏חזון ‏שמעטים עומדים לידו. אלישע נמצא בפגישות בשביל להשמיע, לא ממש לשמוע, בעיקר ‏כי הוא מבין ‏אחרי משפט או שניים במה מדובר, וכמעט בכל נקודה בעברו הוא כבר פגש וראה רעיונות ‏דומים, טכנולוגיות ‏מוקדמות יותר, תיאוריות וניסיונות. כמעט אי אפשר להתקיל אותו, אולי בהתקדמות ‏שלא הושגה והנה נפרצה ‏הדרך. ‏

משרדו הצנוע שבביפר מעוטר תמונות ממוסגרות וישנות שלו עם שועי המדינה והעולם. הוא מספר בקול ‏‏בָּרִיטוֹן חזק וצרוד משנים ארוכות של סיגריות. אלישע מעשן בניגוד לפוליטיקלי קורקט והחוקים של ‏היום.  ‏

הוא שואל ישירות כל אחד מהנוכחים אם הוא 'טכני', קרי מהנדס, ‏להם יש לו כבוד אחר. חייו שזורים בהיי-‏טק הישראלי, אפשר בוודאות להגיד שהוא ממקימיו והוגיו. מרכז הפיתוח ‏הישראלי של מוטורולה ידוע ‏לפאר בכל העולם וזה יציר כפיו. רבים דפקו לו על הדלת בגיוסים וכבוד, ‏דירקטוריונים ועצה טובה. ‏

הוא סיפר כי בסוף שנות השמונים תחילת התשעים, יחד עם הממשלה הוא בנה תוכנית להגדלת כמות ‏‏המהנדסים המוכשרים בשנה, מ-1000 לכ- 8000, פי שמונה מהכמות דאז. המטרה לפי אלישע, הייתה ‏‏ברורה, ככל שיש יותר מהנדסים כך תהיה יותר תעשייה, יהיו יותר תוצרים, ויותר תוצרים זה יותר ‏הכנסות ‏למדינה. משוואה בלי נעלמים. ‏אני לא זוכר מה היה תפקידו המדויק אז במקביל ליו"ר מוטורולה ישראל, אולי ‏יו"ר ארגון המהנדסים או ‏משהו דומה. הוא ‏הוכיח כי ‏לאחר הכשרות של כ-8000 מהנדסים בשנה, צמחה ‏תעשיית ההי טק ממיליארד ‏דולר הכנסות בשנה לכ-25 ‏מיליארד ‏דולר הכנסות בשנה וכנראה שיותר. ‏

היום אלישע מספר על זה בערגה, עצב וכעס. כעס מהול באכזבה כי כבר לא מקשיבים לו. הוא מתלונן על ‏‏התוכנית שלו שקורסת כי הפסיקו להשקיע בהכשרות נוספות, ואין גידול של מהנדסים. אלישע גם אומר כי ‏‏מהנדס יכול להיות בכימיה, ביו-טכנולוגיה, מחשבים וכל דבר 'טכני'. הוא מאמין בהם בלב שלם. מבחינתו ‏הכל ‏נעצר. היינו יכולים להיות היום במקום אחר עם עשרים אלף מהנדסים בשנה. "לכסף אל תדאג, הוא ‏יגיע ‏כשיהיו מהנדסים. מהנדסים מוצאים פתרונות, ולזה תמיד יש כסף". ‏

אלישע הבין אז את מה שכבר לא מבינים היום. ‏השכלה זו המדליה האולימפית של ישראל. השכלה וחינוך ‏זו ‏התשובה לגירעונות כלכלת ישראל. זו לא הוצאה, זו ‏השקעה, ההשקעה, בהא הידיעה הכי חשובה שיש, זו הערובה לשרידותנו, זו ההשקעה שלעולם תוכיח ‏את עצמה במכפלות עצומות. 40 מדינות מעלינו ‏במידרוגים הבינלאומיים כבר הבינו את זה.‏

השורה התחתונה שלנו מתכווצת כי המשק מתכווץ. הוא מתכווץ כי הממשלה הזו, מאז 1996, נלחמת ‏באליטות, ‏נלחמת בלימודים, נלחמת באוניברסיטאות והסטודנטים. הממשלה הזו נלחמת בעתיד מדינת ‏ישראל, בעתיד ‏ילדינו, ואני לא מאמין שאני כבר אומר ילדינו. איפה העתיד שלי? ‏

גדעון סער ועשרות אלפי תלמידים חרדים טיפשים ובורים

אין ספק שהיינו מקום ראשון בעולם, הרי המוח היהודי ממציא לנו פטנטים. היום קיבלתם את התשובות ‏למה אנחנו לא מקום ראשון בעולם. תשובות ישירות מגדעון סער, שר החינוך מהליכוד, ומקומם של יולי ‏תמיר מהאבודה ‏תחת ברק, וליבנת הקטסטרופלית עם רונית תירוש, לא נפקד מהכישלון הזה בעשור ‏האחרון.‏

סער סוגר שלוש וחצי שנים בתפקיד והתוצאות המהוללות שהוא גאה בהן ממש לפניכם. רק ירידה מזערית ‏בכמות הזכאים לתעודת בגרות. אני לא ‏מבין את הזחיחות והפאר שיש בבשורות איוב על ירידה מזערית ‏בכמות זכאי הבגרויות. ירידה זו ירידה ‏גם אם ‏מזערית, ואל תתרצו תירוצים בזויים ומעליבים. הכישלון ‏כאן הוא לא יתום, היום יש לו אבא, שר החינוך ‏מר ‏גדעון סער. ‏ואצל סער זו הצלחה. הצלחנו! הצלחה ‏יהודית כשרה, פוסט ציונות ישראלית-מודרנית, במיוחד ‏למציאות ממשלתית של 2012. כל כישלון הרי ‏הוא הצלחה כי יכולנו להיכשל בצורה מחפירה יותר. מ.ש.ל.

הגענו לעשרות אלפי, אם לא מאות אלפי ילדים חרדים טיפשים, בורים, נכים מנטלית שלא לומדים דבר ‏שיש לו ‏עתיד, שיש לו הווה. פחות מתשעה אחוזי תלמידי חרדים בני שמונה עשרה יודעים משהו על העולם ‏הזה, בסיס ‏מתמטי, אנגלית. הממשלה הנוכחית משלמת את הכסף שלנו להנצחת הבערות והטיפשות ‏החרדית במקום ‏השכלה, יסודית עד גבוהה. ‏

תכלס, מה אנחנו מצפים משר חינוך? שישפר את מערכת החינוך ושיפור מערכת החינוך הוא לא שיפור רק ‏‏החרדים או רק החילונים. זה שיפור רוחבי בכמות שעות הלימוד, בתכנים מודרניים, באיכות המורים, ‏במשכורות למורים מצטיינים ובכלל ‏משכורות למורים, שידאג ליום לימודים ארוך בכל ישראל. ‏שר חינוך שידאג למערכת חוגים והעשרה חינוכית ענפה, מאתגרת, ‏במימון ממשלתי, במחירים של 20 ₪ ‏לחודש, ולא 250 ₪. שידאג לשינויים הנכונים שיביאו את התלמידים שלנו ‏להישגים מצוינים. מי ‏המתמודד לכנסת שמבטיח את זה?!‏

בואו נודה על האמת, מערכת החינוך הקיימת פשטה את הרגל לאורכה ולרוחבה. מגיל גני הילדים ועד ‏‏האקדמיה. הבגרויות המאיימות לא שוות כלום, כי הן לא מעידות על כלום. מגה כלום וצונאמי של בולשיט ‏‏חינוכי. כל כולן קיימות רק על מנת למחזר את אלפי המפקחים, כותבי השאלות, וועדים, תפקידים ושלל ‏כסף ‏מדהים ומבוזבז במערכת החינוך הישראלית, שכבר יש יותר מאחת או שתיים כאלו. כסף, כסף, כסף, ‏‏תפקידים, כבוד, היררכיה, פנסיות. זה הדבר היחיד שקיים שם. ‏

חינוך זה תרבות זה ספורט זה חינוך. ‏במקום לפאר ספורטאים יחידי סגולה שמגיעים בתת תנאים ‏לאולימפיאדה כשווים בין שווים, אנחנו מזלזלים בהם כי לא הביאו ‏מדליות. הצרה המיניסטריאלית הגדולה ביותר מאז ‏ומעולם, ליבנת, כבר רוצה וועדת חקירה, בעוד ספורטאים ‏עדיין מתמודדים, ולא דורשת חקירה אצלה ‏במשרד. הם אלופים, אחת, אחד, וכולם יחד. גאה בכם עד מאוד. גאה קצת יותר בזוכי פרס נובל ופילדס.

מה היום? מי אחראי היום? אתם יכולים להצביע על האחראי?

* חזרה לעמוד הבלוג הראשי

תנו כבוד לאלוף אמיתי עם מדליה אולימפית, אתונה 2004.

****

ודעתכם על החינוך? זה חשוב מספיק לשתף? תשלחו את הילדים לקרוא ספר

מה דעתכם?

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s