כל אולימפיאדה והסמל שלה

קיץ 80, אני בן 8, הזכרון רחוק ממני. אני בסלון של הורי שוכב על השטיח מתחת לשולחן העץ עם הרגליים והחורים העגולים הגדולים, שהיו בהן כמו בסגנון שנות השישים. פלטה עליונה עבודת יד של סבא שלי, כבדה מאוד ועשויה אריחים חומים מבריקים כמו זכוכית. עד היום הפלטה קיימת, הרגליים התחלפו. פוף גדול עשוי עור חום, קצת מתקלף נח מתחת לשולחן וממול הטלויזיה הצבעונית 24 אינטש, המותג בטח לא קיים היום.

המשחקים האולימפיים נראו כנצח. כל יום מהבוקר עד הערב. לא ידעתי את ההבדל בין שידור חי להקלטות ושידורים חוזרים. התאהבתי במשחקים, בשחייה, קפיצה למים, ריצת מכשולים כי תמיד רציתי לראות מי לא מצליח לעבור את המים ונוחת בפנים, וריצת משוכות כי זה מרתק לראות אותם עוברים את המשוכה בשלושה צעדים מדויקים, ממש במילימטרים מעליה, בדיוק מושלם ועוד בהילוך איטי.

גדלנו על ההילה ההיסטורית של נאדיה קומנאצ'י Nadia Comăneci ומרק ספיץ Mark Spitz, ועל הטבח של 72, שעדיין המממן העיקרי שלו לא חוסל על ידי ישראל, ימח שמו של מחמוד עבאס, הידוע לשימצה כאבו מאזן. היינו צופים סטטיסטיים במלחמה הקרה בין האולימפיאדות של רוסיה ב- 1980 וארה"ב לוס אנג'לס בשנת 1984. חרמות של אלו ושל אלו. תקופת הנשים המזרח גרמניות עצומות המימדים, עתירות הסטרואידים ואולי סתם גברים בתחפושת של אישה, כי השפם מתאים לשניהם. השמחה לאיד בהפסדם והקללות על הגרמנים היו נחלת השמחה האולימפית הישראלית. מי בכלל חשב אז על סין?

קרבות התעמלות הקרקע היו אולי גדולים יותר מאשר האתלטיקה הקלה, ולא נשכח את מרי לו רטון Mary Lou Retton. האגדה קרל לואיס Carl Lewis ב-84 עד 88, עשר מדליות, 9 זהב, ריצות מדהימות בהפרשים עצומים, הראה לכולנו מהו ספורטאי מושלם. כמה אהבתי את הקפיצה לרוחק. היינו צמאים לעדכוני הפיאסקו של בן גו'נסון ב-88 עם הסטרואידים וביטול הניצחון המהמם על קרל לואיס. היה כיף, כמה כיף.

במשחקים נפלתי שדוד למול הטלות הכידון, וכדור הברזל, קרב-רב ואני אפילו אוהב את ההליכה המהירה והמרתון. התפללתי לכמה דקות של חץ וקשת וקליעה למטרה. קפיצה לגובה עם מוט וגם משולשת. לא ממש מובן לי למה לא מראים את כל השידורים האולימפיים, למה בוחרים לנו בצנזורה ישראלית מה לראות ומה לא, והערוץ הראשון, הנורא והאיום, עם השדרנים שלו שלחלוטין נס ליחו של כל אחד ואחד מהם, ומקומם רק במוזיאון השעווה של השדרים. האמת, אל תגלו בבקשה, זה קצת מביך, ניסים קיויתי חסר לי, ורק הוא. למה אי אפשר לתת את זכויות השידור האחרות לערוצים אחרים לבחירתם לשידור או שלא לכל התחרויות שאנחנו לא רואים?

אולימפיאדה זה כיף, תגידו מה שתרצו. כל אולימפיאדה והקיץ שלה, טקס הפציחה המיוחד שלה, והשיר שלה. בטוח שכולכם זוכרים במיוחד את אולימפיאדת סאול 88. היה בה קסם מיוחד. הדרים טים עלו לשחק, וקיבלנו את ג'ורדן באולימפיאדה. מייקל ומג'יק באולימפיאדה. מאז אותה שנה, 92 אנחנו מקבלים את הג'ודו במנות גדושות למדי, ואני ממש לא זוכר ג'ודו אולימפי לפני זה או שייט כלשהו סמיסטראל או דגם אחר. מי ידע מה זה גלישה אולימפית עד 1996 שפרידמן הביא מדליה ארד? אחר כך המוזהבת באתונה 2004. ראינו את הזהב הראשון שלנו והבושות של ליבנת, צרת הספורט.

הרגעים בעבודה שרצנו לטלוויזיה בחדר ישיבות ברגעים בהם הישראלים התחרו וזכו במדליות, צעקנו איתם, התרגשנו איתם, התמלאנו גאווה עם יעל ארד ואורן סמדג'ה, התאכזבנו מזאבי ואברבוך, בעיקר זאבי. הלוואי ומחר ינצח, כי אם יש מגיע בספורט, אז מגיע לו. בכלל, באופוריה והשמחה הכללית של המשחקים אני מפרגן לכל המשתתפים שם אפילו אם יקבלו מקום אחרון. הם הגיעו לאולימפיאדה וזה כבר הישג בפני עצמו, אי אפשר לזלזל בהשקעה והנחישות להגיע למקום הזה. למעשה, אם אני אגיע לשם עוד 4 שנים בתחרות בטטת כורסה, אתם מחויבים לפרגן לי באותה מידה, מקווה שזה ברור.

יש כרטיסים בשפע רק תבואו

אני סאקר של אולימפיאדות אז לקחתי כמה ימים חופש ואני צופה במשחקים עם הבכור. ככה זה מתנהל, כל שאלה מתחילה במילה אבא, תוסיפו לבד:

בת כמה יעל ארד?

כמה זמן זה האולימפידאה?

כמה מים יש בבריכה?

למה לשחיינים הגברים יש כובע? השיער שלהם קצר!

מאיזה גובה הם קופצים?

הם יכולים לקפוץ למים בלי להסתובב?

יואו! הוא יכול לדפוק את הראש שלו במקפצה ולמות!

כמה זמן הם מתאמנים? נראה לי איזה שנה או שנתיים. זה המון!

זה לא מאוחר להתחיל בשעה 11 בבוקר?

מה זה כדורעף חופים? אין שם חוף? מה הם הביאו את החול לשם? אז איפה הים?

מה נראה לך הכי קשה, טבעות או חמור?

מתי אנחנו מתחרים כבר?

מי הכי טוב?

זה שידור חי?

אני לא מבין מה הם יעשו אם יהיו להם תשעה שחיינים עם אותה תוצאה. זה יכול להיות, כי אולי יהיו שניים אחרונים (של המקום השמיני, אני מפרשן לכם) שיעלו לגמר עם אותה תוצאה ואז זה יהיה תשעה שחיינים ואין שם מקום לתשעה שחיינים!

זה מקבילים או מקבילית?

מה, יש כדורסל באולימפיאדה? זה NBA?

בקליעה למטרה, הוא יורה רק לעשרה מטרים? אני יכול לזרוק יותר רחוק מזה!

זה נראה מה זה כבד! (על הרמת משקולות)

אני יודע למה יש חמש טבעות!

טניס משעמם אותי. מתי יהיה מעניין?

אם היית רוצה להיות באולימפיאדה, איזו תרות היית רואה?

מה, גם בכדורגל אנחנו גרועים? (אחרי שהסברתי שאנחנו לא משחקים כדורגל באולימפיאדה כי אנחנו גרועים)

*****

אוהבים אולימפיאדה? גם אתכם שואלים שאלות? שתפו……. 🙂

מה דעתכם?

