לפתן משמשים בתמונת נהדרות

בשנת 2002 ביקרתי לראשונה בוורשה, פרויקט כלשהו בחברה שאינה קיימת יותר, ונשארתי לבדי לסוף שבוע שם. הייתי חדש ומישהו בכיר ממני קצת תיחמן אותי להישאר שם לבד, ותאמינו או לא שרדתי. טיילתי בוורשה עם רכב צמוד ובלי GPS. לא ממש מסובך, אם כי לקח לי שעה לחפש את הרובע היהודי. הוא לא קיים. נשארה ממנו אנדרטה מסכנה, כזו שתשכיח את מעללי הפולנים במלחמה הנוראה.

מצאתי כמה מסעדות יהודיות כשרות, ואחת אני זוכר לטובה, ג'רוזלמסקה Jeruzalemska במרכז הרובע (לא מצאתי בגוגל, אולי היא כבר לא קיימת), למעשה היכן שאמור היה להיות הרובע. אכלתי שם אוכל של הבית, של סבתא שלי.

למחרת הוזמנתי לארוחת צהריים בחברה שביקרתי בה. חדר אוכל קטן לעובדים. מנות צנועות. היה מרק "צח", כרוב ממולא ברוטב עגבניות דליל, תפו"א מבושלים, כרוב מבושל ברוטב עגבניות, נתחי בשר כלשהו מבושל וקומפוט!!! אשכרה אמרו לי קומפוט כששאלתי מה זה. הרגשתי חצי בבית עם הקומפוט. הוא היה בטעם זוועה. כנראה עשוי מתרכיז צבע.

קומפוט יישמע לבלתי פולניים בדיוק כמו גפילטע פיש או רגל קרושה. כולם אחים לשולחן. אבן שושן אומר ככה קוֹמְפּוֹט (ז') [צרפתית: compote] ראו לִפְתָּן. זה האחרון אומר ככה: לִפְתָּן (ז') [מן לֶפֶת] תַּבְשִׁיל מְמֻתָּק שֶׁל פֵּרוֹת הַמְּשַׁמֵּשׁ מָנָה אַחֲרוֹנָה בִּסְעוּדָה, "קוֹמְפּוֹט": לִפְתַּן תַּפּוּחִים. יופי שהחכמנו. למה תפוחים, אני לא ממש יודע. אמא שלי הכינה לנו מאז ומעולם, למדה אצל סבתא, שם זה היה קל, כי כל הפירות הגיעו ישיר מהעצים העמוסים שבגינה. אני שותה את הקומפוט שלי מסונן, מזוכך וחף מכל בדל של פרי מבושל, ואבא שלי בדיוק את ההיפך. תמיד יהיו בזה שזיפים ואפרסקים, לפעמים גם ענבים, לפעמים משמשים. תפוחים אני לא ממש זוכר, אבל למה לא?

היום זה בטח נשמע מוזר שילד גדל לשתות קומפוט בבית, והשם לא ממש מוסיף עניין מגרה לדור המקדונלדס, אבל אני מרגיש חובה מוסרית עליונה להחזיר גם כאן עטרה למשקה הכי נהדר שיש בקיץ. הנה המתכון המופלא של סבתא שלי, דרך אמא שלי. תקנאו בי עד שתכינו בבית.

קומפוט מפירות העונה. ככה נקנה:

  • בערך 2 קילו מפירות העונה: משמשים מגולענים, ענבים ללא גרעינים, שיזפים מגולענים, אפרסקים מקולפים ומגולענים (אני חושב שאין חובה לקלף, אמא שלי קילפה כי אני אלרגי לקליפה), והיא מוסיפה: "כדאי פירות שהם קצת פגומים שהיו במקרר"
  • שקית ג'לי אסם, בטעם שאתם אוהבים
  • ½ כוס סוכר
  • ½ מיץ מלימון אחד
  • סיר עם 3 ליטר מים בערך

יש ששמים פירות יבשים כמו שזיפים מיובשים, צימוקים וקינמון. זה למתכון אחר…אבל אם אתם רוצים………

נכין:

נרתיח את הפירות בסיר, נוריד לאש נמוכה לעוד כחצי שעה. לאחר מכן נוסיף סוכר ומיץ לימון לפי הטעם (אצל אמא שלי זה תמיד לפי העין).

נבשל עוד 10 דקות ונכבה האש. מיד נוסיף חצי שקית של ג'לי, ונערבב היטב. נקרר בטמפרטורה החדר ואח"כ למקרר.

לרוויה.

התוצאה כמו שיש בבלוג הזה

לפתן משמשים מכאן

*****

טעים לכם? שתפו בפייסבוק. קליק אחד עבורי

תגובה אחת »

  1. מיכל הגיב:

    מיץ פירות מבושל, לפתן הפך לשם דבר אצלנו בבית. בחודשי הקיץ כל הפירות שמחמיצים פנים
    קופצים בשמחה רבה לסיר והמיץ אלוהי!
    סבתא שלי ז"ל הייתה מכינה באופן קבוע.
    אני גם מוסיפה 1 כף של פודינג וניל לבישול מומסת בכוס מים רותחים ומעט תמצית וניל.
    לפעמים גם צימוקים בשלבי הבישול הסופיים.
    תודה וערב מקסים. לחיים!

מה דעתכם?

