זה כנראה עלה לי בשנה מהחיים שלי. אני והאחיות שלי גנבנו לאמא שלי את ספר המתכונים שהיה של סבתי. זממנו עליו הרבה זמן. בסוף לא עשינו איתו כלום. היא גילתה, והיה עלי חרם קל….פולני כזה. בספר הזה היו פעם המון מתכונים. זה הספר של סבתי עם הכריכה האדומה הקשה, והגומייה העבה הצהובה, שעטפה את הספר, ובתוכו ועליו היו שלל גזירי מתכונים מהעיתון היומי, לאישה, את ועוד כמה נספחים בדרך. היו יותר צטאלעאך מחוברים לספר הזה מאשר מתכונים כתובים.

בשנה ערטילאית וסתורה, אמא שלי החליפה לספר חדש, ולדעתי נעלמו בזמן ההעתקה המון מתכונים. היא טוענת שלא, ועדיין גם אחרי עשרים שנה של החלפה, אני זוכר את הספר המקורי. המתכונים היו מסודרים בו לפי בעל המתכון ולא לפי סוג המתכון, נניח עוגה "בלומה" או פשטידה "צופי".

אני ואבא שלי מעלים באוב זכרונו עתיקים של תבשילים ועוגות מזה שנים שלא טעמנו. הפעם הצלחתי לקמבן את אמא שלי, אחרי עשור של תחינות, להכין לי את העוגה שבכותרת. זו העוגה האולטימטיבית שלי, אין טובה ממנה. עוגת נחמה, שמיישרים איתה את התבנית. ברציפות. אין לי מושג מה הקשר של המילוי לעוגה, אבל זה השם. אם לכם יש שם אחר, תשתפו 🙂

העוגה עשויה תחתית עבה, פריכה ורכה, סוג של פירורים נימוחים וטעימים, עם שכבה של ריבת תות ומעל קצף ביצים. לדעתי, קונדיטוריות ובתי קפה של היום, חייבים לחזור למתכונים של פעם. יותר מדי התחכמויות היום.

אז הנה הוא המתכון הנוסטלגי הנוסף של אמא, הפעם לעוגה, אפילו תמונה מהנייד שלי כי מיהרתי.

מהמזווה:

  • ¼ 1 חבילות מרגרינה (250 גר')
  • ¾ 2 כוסות קמח (לא יודע למה, תעשו 3)
  • 6 + 3 כפות סוכר
  • 1 שקית סוכר וניל
  • 4 ביצים מופרדות
  • 1 לֶבֶּן    
  • קונפיטורת תות
  • אופציה 1: 50 גר' שוקולד מריר מגורר בפומפייה גסה
  • אופציה 2: 100 גר' אגוזי מלך, שקדים, פיסטוקים לא מלוחים, פקאנים, בכל מקרה הכל מרוסק גס
  • אופציה 3: שומשום

לעבודה ולמלאכה:

נכין בצק מכל המרכיבים, 6 כפות סוכר, וחלמונים. נעביר לתבנית, ונאפה בתנור בחום 170 מעלות בערך 30-35 דק'. צבע זהוב קל יראה לכם שזה מוכן. כמה דקות לפני שנוציא מהתנור, נכין קצף ביצים מארבעה חלבונים ועוד שלוש כפות סוכר.

נוציא מהתנור, נמרח מהר שכבה יפה ולא מדי של קונפיטורת תות (כמו שוקולד למריחה ולא בקמצנות 2-3 מ"מ). נפזר מעל את האופציות לטעמכם האישי. נמרח בעדינות את קצף הביצים, ועדיף לא להחליק. שיהיה עם שפיצים נטורל.

נחזיר לתנור 150 מעלות לעוד 15 דק', בערך, ונוציא כשקצף הביצים מקבל גוון זהב יפה, אפילו טיפות קטנות בצבע ענבר (זה מהסוכר).

נשארנו עם ניסיונות נואשים לעוגת שושנים. גם השחזור הזה יגיע……

ה-עוגה! אל תספרו לי על אחרות אם לא טעמתם


*****

הארות והערות, סיפורים, פידבקים, טוקבקים, יתקבלו בשמחה ואף יפורסמו. אשמח אם תרשמו כמנויים, וספרו לחברים…

»

  1. פנינהט הגיב:

    לאיזה גודל תבנית מלבנית או מרובעת זה מתאים? בא לי להכין אותה לשבת

      • חייב לך עוד מהמתכון של החריימה ואדלר אמרה שהריח מטפטף עלינו אז חזרתי לשתף בתגלית המרק שהתגלה בעקבות אלתור- שאימצתי בחום.
        – פראסה אתה בטח מכיר.

        3 גבעולים חתוכים דק עם הירוק.
        מטגנים לאט בקצת שמן בסיר 5 ליטר
        מוסיפים חתיכות גדולות של דלעת וגזר
        מוסיפים מים
        2 כפיות חוואיג' למרק, כפית שטוחה כמון וכפית שטוחה כורכום לצבע
        אחרי שעה על אש קטנה ממליחים- מוכן
        אפשר לטחון ולפזר מלמעלה בצל ירוק לדאווין.

        טעם עשיר -נגמר מהר.
        מילה שלי.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    הי, לא משתמשת במרגרינה. במה אפשר להחליף אותה?

  3. אור הגיב:

    היי זיו ,
    אם אני רוצה פרווה במה להמיר את הלבן? מיץ תפוזים אולי??.. תודה ושבת שלום

מה דעתכם?

