"אתה בא איתי לסופשבוע באירופה!". אחותי הקטנה, אפריל 2008. סליחה? מ'זתומרת בא איתך? סופ"ש אני בבית. נוסע מספיק לחו"ל ואין לי חשק לבזבז את הסופ"שים בחוצלארץ סתם ככה, וכולה ליומיים. מיותר לי לגמרי. בחייאת תעזבי אותי. קחי את אחותך הגדולה.

"טוב, אז איפה אנחנו עושים את הסופ"ש?". היא לא מקשיבה. "סע, לא איכפת לי, תבלה איתה כמה ימים". האחת מזליפה דלק סילוני למדורה מתחת לרגליים שלי. "סעו תבלו, למה לא אני אומר. קח אותה בכיף שלכם". הגיס לעתיד הקרוב מאוד, נדחף לי בשקט. "אני אהיה בגרמניה לכמה ימים אחרי הקורס שם, ואז נפגש. מה אתה אומר? אמסטרדם? לא בא לי. הייתי שם. מה עם לונדון? רחוק מגרמניה? פריז זה סתם. נו, תמצא משהו!! עד שאני בגרמניה ואתה יכול להגיע!!".

שקטטטטטטטטט פפפפפ איזו התקפה מתוזמנת. כמו שמדליקים פנס בלול תרנגולות. כל הצווחות יחד. אחותי צ'מעי, נוסעים לפריז. הכי קל ברכבת המהירה מגרמניה, וזו עיר נהדרת. יש לי מלון מצוין, ואחרי חמש או שש פעמים בחצי השנה האחרונה אני מתחיל להרגיש שם כמו בבית. כולה שלושה ימים, נסתדר בלי לדעת צרפתית ומקסימום נמצא מקום אחר בפעם הבאה. יש?

***

בשנת 86 הייתי בראשונה בפריז, ומאז הספקתי להיות יותר. לצערי כל הביקורים שלאחר מכן היו בענייני עבודה. האחת שלי לא רוצה לסּוע לפריז. אז נסענו לשבועיים לדרום צרפת, ממש בתחילת ההיריון עם הבכור. עשר שנים עברו מאז נסיעת הרווקים (בלי ילדים זה נחשב לרווקים!) ההיא. ביקרנו עוד פעמיים בקאן, גם לענייני עסקים ותערוכה, אבל פריז לא. לפריז יש סוג של הילה שלילית בגלל הפריזאים. היא יקרה, הם לא נחמדים, אי אפשר להזמין במסעדות, לא מבינים אנגלית (כאילו שישראלים ברובם כן דוברים אנגלית), אין שלטים באנגלית במטרו וקפה עם קְרוּאָסוֹן זה עשרים יורו, לאדם! (ותלמדו כבר להגיד קְרוּאָסוֹן ולא קוּרָאסוֹן). ראינו בתמונות פעם, אולי טיול בת מצווש, וזהו. מה כבר יש לחדש בפריז?

***

את לוקחת את הרכבת המהירה משטוטגרט לפריז. 4 שעות ואת מגיעה, מונית למלון, וואלה (בצרפתית). קטן עליך, אפילו שזו פעם ראשונה. נזמין כרטיס ברכבת באינטרנט. אני אחכה לך כבר במלון. היא הגיעה בול והייתה מאוד גאה בעצמה (אני האמנתי כל הזמן). בכל זאת פעם ראשונה עם רכבת בין מדינות אירופה, ויש לנו ניסיון קליל עם אובדן התמצאות בקניון בארה"ב, אבל אין מה לספר. באמת. המלון נקרא בשם Bergere Opera,ב- Rue Bergere, במרחק הליכה מ- Rue La Fayette.

יאללה נצא לעיר, רק לפנות ערב עכשיו. הלכנו לטייל ברחובות המקסימים של האזור, מסביב למלון שלנו, Rue La Provence בעיקר. ישבנו באחת המסעדות-בארים בהם הסועדים יושבים עם הפנים לכביש, ונהנים מהעוברים ושבים. הזמנו צ'יפס ועוד קצת אוכל. למחרת בבוקר, הייתי בפגישה במלון ולאחריה יצאנו לעיר האורות המהוללת. התחלנו ישר במגדל אייפל (Eiffel Tower). "נו, למה אתה לוקח אותי לכאן כמו איזה תיירת בת ארבע עשרה? לא בא לי לעמוד בתור הענק הזה לעלות למגדל אייפל". אז חיכינו חצי שעה בתור, קנינו כרטיסים ועלינו למעלה לקומה השלישית והעליונה, כמו תיירים, כי אנחנו רק תיירים. לדעתי מגדל אייפל זה חובה בכל גיל ואולי אפילו בכל ביקור. יש משהו מושך במגדל הברזל הענק הזה והנוף המפואר והמופלא שנפרס למעלה. לא רואים את גבולות פריז באופק, כל הרחובות הקטנים והעמוסים למכביר על שלל הבתים ועצי הערמונים הגדולים, נראים כמו מתוך מפה מצוירת תלת ממדית. אפשר לשרטט את מסלולי ההליכה על לשער הניצחון ומשם לאן שרק רוצים. שהיא תספר לכם את ההתלהבות שנרשמה אצלה 🙂


ירדנו חזרה וקנינו גלידה. המוכרת הצרפוקאית ענתה בעברית כמה צריך לשלם, עם מבט חצי נזעם. אחרי הביס הראשון החלפנו את הגלידות כי שלי היה יותר טעים. ככה זה כשהיא לא מקשיבה לי. טיילנו לנו על גדות הנהר מתרחקים מהאייפל, אל תוך העיר, בכיוון כללי של שער הניצחון (Arc de Triumph), ומשם אל שאנז אליזה (Avenue des Champs-Élysées), ולדעתי אחת מהמושלמות ברחובות העולם. עצרנו בבית קפה נוסף באמצע הרחוב אל מול היכל הקניות של Louis Vuitton (אתם חייבים להיכנס לאתר רק בשביל תמונת השער עם האלילה היחידה אנג'לינה). אחרי הפסקת הקולה והבגט, עברנו את הכביש לתוככי ההיכל, שמסתבר כי זה המקום השני המתוייר ביותר בפריז אחרי המגדל ממקודם. שלוש שעות עברנו וסרקנו את כל הקומות, מישמשנו את הדברים ויצאנו עם שני זוגות משקפי שמש. המוכר האדיב שלא עזב אותנו לרגע בטח התבאס נורא על הקומיסיון הקטן שיצא לו, אבל הוא שיחק אותה לתפארת, והיה אדיב עד שיצאנו מהחנות. אחרי בירור קצר עם הדרכונים שלנו, למען רישום של לקוח חדש והחזרי מע"מ, התברר לו כי אני כבר לקוח רשום (הא!!). אכן, האחת שלי מסתובבת עם ארנק מקורי בצבע בלונדיני ויקר להחריד. המוכר הבין מייד שיש לו עסק עם קניין ותיק, ביג ספנדר עולמי, אז הוא הציע שמפניה. אחותי הייתה בטוחה שהוא צוחק עליה והתעצבנה לא ממש קלות, כי הוא לא רושם גם אותה בדאטה בייס שלהם, כלקוחה. עכשיו לאחת יש גם משקפי שמש מקוריים.


פאריז

אני לא ממש זוכר לאן המשכנו לטייל משם, אבל זה היה בהמשך הרחוב לכיוון כיכר. ביקרנו בלובר (Musée du Louvre) כנדרש לתיירים, והמונה ליזה דורשת ביקור פעם ב…… ובכלל, אם אנחנו כבר כאן, אז גם תרבות אירופאית של מוזיאונים מכובדים, זה נדרש. אני הרגשתי ממש חובה להגיע, ולו רק בשביל דן בראון וצופן דה וינצ'י. ההיכל שבנו למונה הוא מפואר כיאה למעמדה. תמונה קטנה על קיר גדול, ותנסו להתקרב מדי.


הגברת הראשונה (סליחה שרה)

אולי באותו היום, או למחרת ביקרנו בכנסיית נוטר-דאם (Cathédrale Notre-Dame de Paris), וסתם הסתובבנו באזור. החלטנו להימנע מגאלרי לא פייט. לא באנו לשופינג, סתם להרוויח סופ"ש בכיף. הלכנו למרכז פומידו (Centre Georges Pompidou), וישבנו בבית קפה. המשכנו קלות  למרכז המסחרי הגדול שצמוד אליו. לא ממה אפשר היה להימנע מקניות. כמובן שאחותי חזרה עם כמה זוגות נעליים ושלל דברים אחרים. כמובן. אני קניתי משקפיים וגבינות.

מרכז ז'ורז' פומפידו


למחרת בילינו באזור רחוב מופטארד (Rue Mouffetard) שוק פתוח וקניות רחוב נהדרות. הרבה חנויות של מטעמים צרפתיים עם השמות הנדרשים בדיוק כמו שאני אוהב. תמצאו שם דוכני ירקות ליד נגני רחוב, חנויות בשר ואוכל מוכן, מאפיות וקונדיטוריות, חנויות יין, וגבינות. מכל הטוב הצרפתי. סיימנו ברחוב שלנו, לה פרובנס, עם שוק פשפשים יום ראשון פתוח ברחבי המדרכות. בערב נכנסו לטייל בסמטאות הקטנות שיש ברחוב פרובנס ואכלנו במסעדה הודית אותנטית נהדרת. כמובן שהמחיר יכול להאכיל כפר הודי קטן, לשבוע לפחות, אבל היה שווה.


מופטארד, שוק, אוכל, כיף

זה גם ממופטארד

זהו, לא זוכר יותר מזה, רק שזה היה טיול תיקון לעשירית הפאשלה הקטנטונת שעשיתי לה בטיול הקודם, אבל אני לא לוקח אחריות מלאה.


***

יש עוד המון מקומות מופלאים בפריז שלא יצא לנו לבקר בהם עכשיו, למשל, אני לא זוכר אם היינו ברובע האומנים, אולי כן ואולי אני מתבלבל בין הנסיעות. לא היינו באזור האופרה, רק חלפנו ליד. פריז צריכה שבוע לפחות של טיול שקט, ללא לחץ "להספיק". תמיד כיף לי בעיר הזאת, לפחות היום, עכשיו. היא רגועה ונינוחה. אל תפחדו מהצרפתית. מסתדרים נהדר בלי לדעת מילה בשפה, והם מדברים אנגלית מצוינת. אז איפה אתם ממליצים לבקר בפריז בטיול הבא?

אחרונות ודי 🙂


********** קליק על גוגל+ או שתף וזה מפורסם אצלכם ************    

הארות והערות, סיפורים, פידבקים, טוקבקים, יתקבלו בשמחה ואף יפורסמו. אשמח אם תרשמו כמנויים, ואל תשכחו להפיץ ולספר לחברים…

»

  1. דפי הגיב:

    אהבתי. לא ביקרתי הרבה אבל יש לה מקום חם בלב – בה בעלי היקר הציע לי נישואין
    כן, נדוש אבל כנראה שעובד, עובדה.
    זאת שתכף בת מצווה מבקשת פריס כטיול בת מצווה
    אני עוד מנסה לשכנע אותה לשנות לרומא
    אבל כנראה לא ילך לי אז זוכרת את הרשומה לבקרוב

  2. משקפי שמש הגיב:

    שתיהן מדהימות

מה דעתכם?

