אני חולה על החג הקצר הזה. עוד מימי החץ והקשת מהענף של האקליפטוס, אי שם לפני שלושים ומשהו שנה, עד היום עם הילדים. לצערי, עכשיו 2011, אני מפסיד את הכל. עבודה בניכר, כמה שאני אוהב מדורות. השיא תמיד היה צלייה של תפוחי האדמה. שדום דבר אחר לפני ולא אחרי. היו חכמולוגים שעשו על האש, כרגיל, אבל תפו"א זה מאסט. איפשהו עד כתה ב' בערך, היינו עושים כל ילדי הבניין וההורים יחד מדורה, "מאחורי הבניין". היה אקורדיון, שירים כנראה, פלאפל, תפו"א צלויים ומדורה גדולה. היה כיף.

שנים לאחר מכן זה היה עם הכתה עד אור הבוקר. עד היום אני אוהב לטייל בבוקר בין שרידי המדורות, להריח ולחפש בולי עץ רוחשים תחת המעטה הלבן של האפר. סטייה מהנה לי. לפני שנים, להורים של האחת, היה כלב גולדן מפואר ומדהים, בשם פאנקי. זה הכלב היחיד בעולם, כנראה, שחיפש את שאריות תפוחי האדמה במדורות ואכל אותם🙂 בחיי שאני מתגעגע לכלב הזה.

אין על המאכל הזה. שילוב מושלם של פריכות, עשן של עץ, קצת חרוך ותחושה של קומזיץ, אבל במיוחד ורק אם, הוא נצלה נכונה ולפחות שליש מהקליפה ממש הפך לפיח. שתי שיטות לא לשרוף את התפודים: מתחת לגחלים רוחשות ולוהטות, או עטופים בנייר כסף. ברם, (תמיד אהבתי 'ברם' כשכותבים, לא יוצא להשתמש בזה מספיק), נייר כסף בחום גבוהה מדי נשרף ומתפורר ולא יגן על התפודים. אז שימו לב. האכילה: לבצוע תפו"א בידיים, לבזוק מלח ולנגוס.

קיצורי דרך זה תחום חביב עלי. מצאתי פעם בהום סנטר את כלי החרס שמוציא בדיוק את אותן תוצאות כמו במדורה אמיתית. כלי חרס על הגז. אני מכין את התפודים בכלי הזה, וחי בתחושה של ל"ג בעומר. פטנט נוסף הוא להכין את התפו"א בכלי הזה רק שני שלי מהדרך, לחתוך לטריזים, לבזוק מעל הרבה גבינה צהובה טובה, ולהקרים. מצד שני זה הולך יופי כשמובן לגמרי, עם יוגורט מתובל בנענע ועירית. האמת, מזמן לא ראיתי את הכלי הזה……..וואף…

סלט תפו"א גם די קל להכין. מצננים קצת את התפודים, מקלפים בזהירות אבל לא את הכל, אפשר להשאיר קצת קליפה חרוכה. חותכים לקוביות גדולות, מוסיפים ביצה קשה קצוצה בינוני, בצל ירוק או עירית, ולאוהבים גם בייקון קריספי קצוץ (אפשר נקניק אחר מטוגן או אפילו בשר טחון מטוגן עם בצל). אחלה סלט. אפשר לשלב עם היוגורט ממקודם, במקום הבשר.

מתכון לתפו"א במדורה, לילדים ולמבוגרים

מה נקנה:

  • 8 תפו"א לאפייה, גדולים ככל הניתן
  • 1 בצל קצוץ קטן
  • 1 קופסת תירס
  • 300 גר' גבינה צהובה מגוררת
  • 1 קופסת פטריות שמפיניון משומרות
  • מלחפלפל
  • 3 גביעי יוגורט / לבן / שמנת חמוצה
  • הרבה נייר כסף

כך נכין:

נבשל את התפו"א בקליפתם במשך 15 דק', לא יותר. נצנן כשעה במקרר. נכין בקערה תערובת מהבצל-תירס-פטריות-גבנ"צ-מעט מלחפלפל בכל קומבינציה שאתם אוהבים. ילדים למשל יעדיפו רק תירס, במרבית המקרים.

נחתוך את התפו"א לאורכם אבל עד שני שלי עומק, ונפתח בזהירות שלא יתפרקו, ואם כן, לא נורא. נמלא בזהירות בערך כף גדושה בכל מרכז תפו"א, ונסגור היטב, אבל בעדינות, לא בגסות🙂

נעטוף עם נייר כסף כפול, אבל את הנייר נהדק היטב לתפו"א. תביאו מנגל קטן למדורה, תוציאו הרבה גחלים, שימו את התפו"א לעשרים דק' עטופים בגחלים לוהטות ורוחשות (הייתי חייב). מצד שני, אפשר להניח על מגש מתכת ישר במדורה, ולסגור עם גחלים על המגש. פעם אחרונה, אפשר לצלות כך גם בתנור 220 מעלות. בהגשה, שימו כף גדושה של יוגורט ליד.

לקרניבורים ובכלל, הרבה קבאנוס מעושן, קצוץ גס, במקום הפטריות.

תתפרעו ותהנו!!

נ.ב למי יוצא לעשות ל"ג בעומר רק עם החברים הקרובים בלי הילדים? אני קצת מקנא ומחכה…

תמונות ל"ג בעומר 2007

חזרה לעמוד המתכונים שלי


תפו"א במדורה, איזה טעם……..

***** 

אהבתם? שתפו בפייסבוק עם החברים…

תגובה אחת »

  1. […] ומצד אחר, גם הורודים בפיתה זה קלאסי שם. הקלאסי שלי זה תפו"א מדורה בפיתה. יש הטוענים, כנראה בעידודו של שני, כי הוא פיתח את […]

מה דעתכם?

