Governor of the Bank of Israel Stanley Fischer

Image via Wikipedia

החלום. כולנו יזמים בנשמה. יודעים ליצור יש מאין, לחתוך פינות, לקמבן כי "יש לי מישהו מבפנים". אי אפשר להיות משהו בלי מישהו מאחורי הקלעים, ועל אחת כמה וכמה בסבך הבירוקרטיה של השלטון המקומי בישראל. תמיד צריך מישהו. גם אני יכול להיות יזם נדל"ן בשנייה ורבע. אפילו יש לי כמה מקומות מצויינים לפיתוח, רק אם המנהל ייאשר לי את הקרקע, בלי חברות מפלגתית מסויימת.

בעיית הנדל"ן בישראל היא באמת בעיה קשה. למרות שאנחנו חיים בשוק חופשי כמו שביבי אוהב. מי שישי לו קונה, מי שאין לו לא קונה ובאמצע יש את ההרפתקנים שממשכנים את החיים שלהם לעולמי עד, ויפסיקו לחיות חצי חיים. הבעיה היא עם גודל השוק שקונה וממשכן את החיים שלו יחד עם גדול השוק שאינו קונה כי הוא לא באמת יכול. אין הרבה טעם לחזור על נימוקים משכנעים למדיניות סוציאלית הגיונית, כי אין מי שיקשיב. יש רק צעקנים בשקל, כולם אגב, יושבים בממשלת ישראל. פתאום לאחר חמש שנות עלייה מטורפות של נדל"ן פישר וחבריו נזכרים לזעוק חמס. שר האוצר כמובן שותק ונגיע אליו כבר מייד. אלי ישי, רובין הוד של החלשים והנזקקים, יצא לחפש את הקשת ביער, עקבותיו לא נודעו עד היום.

הנה שורש הבעיה עם דוגמה מהימים האחרונים. תקראו טוב, ואם יש לכם קשרים בממשלת ישראל השנייה הגרועה בתולדות ישראל, ומועמדת רצינית למקום הראשון, אנא תעבירו להם לקריאה, (הראשונה היא ממשלת בגין). בשבוע שעבר, או כמה ימים יותר, התבשרנו כי קבלן מכובד וגדול מהמרכז, רמי שבירו, זכה בשש מתוך שבע חלקות לבנייה בשכונת כפר סבא הירוקה, בה אני גר. המחיר הכולל עבור הזכייה במכרז של מנהל מקרקעי ישראל היה 219 מיליון ₪, בעלות ממוצעת של 800 אלף ₪ ליחידת דיור. שבירו בונה דירות פרימיום גדולות, מרווחות, גימור גבוהה ומהר מאוד. כנראה שהוא עשה עיסקה טובה, הוא מכיר את המקום ומכר שם די הרבה. אם על מחיר הדירה למנהל נוסיף עלות בניה ופיתוח של 500 אלף ₪, ואני צנוע, על זה את רווח הקבלן, על הכל מע"מ, מס רכישה (למה???!!!!) עלות עו"ד, שינויים בדירה (200 אלף נדרשים לכניסה לדירה חדשה כולל ריהוט, מוצרי חשמל וכו'), נגיע לסכום הרגיל של למעלה משני מיליון ₪ לדירת חמישה חדרים גם בשנים הקרובות.

הערת ביניים: מישהו יכול להסביר לי למה צריך לשלם מס רכישה ומע"מ לדירה ראשונה?! למה אין פיקוח על התשלומים לעו"ד?! מה פתאום עו"ד לוקח עלויות לפי אחוז מערך הדירה??!!!! העבודה שלו היא שווה לדירה של חצי מיליון כמו לדירה של חמישה מיליון. כנראה שככה זה כשהחברים בכנסת שומרים על החברים שבחוץ. למה רישום בטאבו לא יכול להיות 50 ₪ באופן סמלי?! שכר טרחת עו"ד גזלן לא צריך להיות יותר מאלפיים ₪ לדירה, אבל כששר המשפטים הוא עו"ד יקר ומפורסם מהמִילְיֶה …

נחזור לבעיה. שורש הבעיה זה מנהל מקרקעי ישראל. המנהל ששולט על 93% מקרקעות המדינה, אינו צריך להיות גוף רווח והפסד. אף אחד מאתנו לא יודע באמת לאן הולך הכסף של המנהל, ובעיקר למי הוא הולך (הגב' אילנה דיין מתבקשת לסור לקבלה בבקשה). אומרים לנו שהכסף הולך לאוצר, שזה לא פחות גרוע מגנב לאומי מוגדר בחוק. ניהול המכרזים שלו צריך להיות עם מחיר מקסימום ליחידת דיור, נניח 50 אלף ₪ ואלו הפרמטרים לזכייה, ניקוד מצטבר:

  1. המחיר הנמוך ביותר שקרוב ביותר למחיר המקסימום (48,000 מפסיד ל 48,500).
  2. הדירות הגדולות ביותר במחיר הנמוך ביותר
  3. הגימור הגבוהה ביותר
  4. זמן הבנייה הקצר ביותר

בעיה נוספת היא המשכנתא בישראל. פישר עושה טעות ענקית בהורדת חלק המשכנתא שהבנק יכול לתת בערביות של בנק ישראל. פישר צריך לעשות הפוך, להעלות את המשכנתא ל-100% בכל בנק. יש אלפי זוגות צעירים ומשפחות שיכולות לשלם את המשכנתא החודשית רק אינן מסוגלות להביא מיליון ₪ מזומן לקנות חצי דירה, או אפילו 200 אלף ₪, כעשרה אחוז מערך דירה. בהורדת המשכנתא הבנקאית פישר יוצר בעיה גדולה הרבה יותר, הוא נותן יד לעשירי המדינה לקנות עוד דירות במחירים נמוכים יותר, כי יש להם את היכולת ללחוץ על הקבלנים להורדת מחירים, בנוסף לעובדה כי לפחות אנשים יש את היכולת לקנות דירות. אם הוא היה מעלה את המימון הבנקאי, ומפקח על גובה ריבית המשכנתא, קרי מוציא מכרזי מימון לבנקים עבור הריבית הנמוכה ביותר, קבועה עד לסיום המשכנתא, ובנוסף מחריג את הריבית מריבית פריים (קרי, משכנתא לא מתעדכנת לפי הפריים, לטוב ולרע), הכל היה נראה אחרת. ריבית משכנתא צריכה להיות בין 2 ל-2.5% אחוז בלבד. אל תשכחו שהבנקים מרווחים שני מיליון ₪ על כל מיליון ₪ משכנתא לשלושים שנה. הכסף הולך לממן את "הבכירים".

פישר עוד חוטא לאמת, וזה צורם באוזן מהאיש הבכיר והמכובד הזה. כל מעשיו אולי משדרים ומדוברים כצינון שוק הנדל"ן, במיוחד אתמול עם הגבלות המשכנתא בריבית המשתנה, אבל למעשה פישר דואג אך ורק ויציבות הבנקים. משכנתאות בסיכון גבוה מדי, יערערו את היציבות הפיננסית של קרטל הבנקים לכשיגיע רגע פיצוץ בועת הנדל"ן. זה הטקסט החבוי שלא אומרים לנו מיטב פרשנינו. מצד אחר, זה תפקידו של הנגיד, לשמור על יציבות המערכת הפיננסית, ואין מה להלין על כי הוא עושה את תפקידו. לפחות הוא. אבל, לא תפקידו לצנן את שוק הנדל"ן. זה תפקיד הממשלה הרופסת.

ממשלה נורמאלית הייתה מכירה בהחזרי מס על הריבית למשכנתא עבור דירה ראשונה והיינו חיים ברווחה כלכלית טובה לאין שיעור מהמצב היום. מצד שני, מס רכישה של 35% על דירה שניה, "להשקעה", כולל מס של 50% על שכר הדירה היה מחזיר את כולם למציאות. זה ביזיון לאומי, ורק ממשלה יכולה לפתור את זה אבל כמו שכבר אמרתי קודם לכן, וימים קודמים לכן, אין ממשלה בישראל. יש שם רק אסופת דְּבּוּקֱי כסאות עבור חשבון הבנק שלהם בלבד.

* לסיום, אני יודע שלא כל הדירות במדינה עולות 2 מיליון ₪ לחמישה חדרים אבל במרכז במדינה, היכן שהחיים שלי מתקיימים, גם 2 מיליון ₪ זו מציאה!!

»

  1. wow הגיב:

    chazak beyoter

  2. דודו.א. הגיב:

    סעמק… הוצאת לי את כל החשק להתקיים, לדור, לקחת משכנתא ובכלל לחיות במדינה המטומטמת הזאת זיו. כשאתה רושם "זוגות צעירים", אני יודע שזה יהיה אני ובת זוגתי לעתיד אוטוטו. וכשאתה רושם "משפחות צעירות" אני יודע שזה גם יהיה אני בעוד כמה שנים.
    אז בעבור מה לי לצפות או להמתין? מחברים קרובים אני כבר רואה שמשכנתא של 35 שנה , ו- 4000 לחודש זה סטנדרטי לחלוטין.
    אני לא מבין גדול בכלכלה (רק בביולוגיה), אבל אם זו לא השתעבדות לכל החיים בעבור 4 קירות, אז אני לא יודע מה זה… רק המחשבה להתחייב לכזו כמות של זמן, לכזו כמות של כסף, ולאפשר לבנק להרוויח כל כך הרבה על חשבון עמוד השדרה הנוטה להתעקם בקלות שלי, זה מביך.
    מעניין אותי רק איך המצב בחו"ל, למשל אוסטרליה שאליה אני מתכוון לרדת.
    למה נדמה לי שזו נהית ממש משימה כבדת משקל לחיות בכבוד (הדגש הוא על בכבוד) וברווחה כלכלית בלי לקרוע את התחת במדינה הזו?
    ולא אני לא מהבכיינים. אני פשוט מאלו שיעופו מכאן לכל הרוחות. אני וההשכלה שרכשתי כאן.
    פשוט עצוב.

    • זיו הגיב:

      זו בעיה שאני בוכה עליה כבר הרבה זמן. לצערי לא ניצלתי את ההזדמנויות שהיו לי לברוח מכאן, והיו מעשיות. כל אחד במקומך מקבל ממני המלצה חד משמעית לבנות חיים במדינה אחרת. כאן אי אפשר להתקיים בכבוד. אוסטרליה או קנדה, אפילו מדינות באפריקה או סקנדינביה יקבלו אותך בשמחה על כי אתה רק אתה בעל השכלה שתורם לחברה. גם בארה"ב תמצא עבודה במקצוע, שתחזיק אותך בכבוד בלי לחץ ומרדף. שם גם תשלים לימודים גבוהים עם תמורה גבוהה יותר. בהרבה יותר.

      האמת, אני עדיין מצטער על כי לא עזבתי. בסוף היום, אחרי הציונות, האזרחות, הארץ שלי, זה מגיע לחיים שלי ושל משפחתי. יש לנו אחלה ארץ וחרא של מדינה.

      ומזל טוב!!!

  3. החזרי מס הגיב:

    פוסט ענייני מאוד.

  4. קובי הגיב:

    המשפט הכי נכון שנאמר כאן על ידך: "אחלה ארץ, חרא של מדינה"
    יש להבדיל מהארץ את המדינה הארץ היא ארץ של עם ישראל היהודים והמדינה שהיא השלטו נמצא בידי אינטרסנטים שלא מעניין אותם מהמדינה אם תחרב ותושמד אלא רק מהכיס שלהם וזה כולל את ביבי ושרה הנבלות.

  5. ג'ו הגיב:

    יפה מאוד.
    מענין שכל אמצעי התקשורת בולעים את ההסבר המגוחך של דאגה ללווים כשברור שפישר דואג רק לבנקים. אם תכניס למחשבון משכנתא מדד שנתי של 3 אחוז במשכנתא צמודה בריבית קבועה (היעד של בנק ישראל) תראה שההחזרים בסוף תקופת ההחזר שווים לעליה אדירה של ריבית הפריים במשכנתא לא צמודה בריבית משתנה.

    • זיו הגיב:

      הם בהחלט חלק מהבעיה. כמו שאמרתי במחשבון יש את עלויות המשכנתא לשלושים שנה קדימה. רווחים מטורפים לבנקים על חשבון מי שאין לו

  6. עו"ד הגיב:

    עו"ד לוקח לפי ערך הדירה כי הוא נושא באחריות מקצועית כלפי הרוכש בנוגע לדירה זו
    ככל שהיא יקרה יותר הוא יצטרך לפצות את הרוכש במקרה שהוא 'פישל' , בסכום גבוה יותר.

    • זיו הגיב:

      תסלח לי, אבל זו דמגוגיה זולה. לפני חמש שנים האחריות לדירת דופלקס 7 חדרים במחיר של מיליון ורבע ש"ח הייתה שווה לאחריות של אותה דירה במחיר של שלושה מיליון היום. העו"ד לא מפצה בכלום, בשביל זה יש לו ביטוח אחריות מקצועית. העו"ד צריך לקבל סכום קבוע עבור המאמצים שלו או כזה שידוע במחיר ולא באחוזים, לו היינו במדינה מתוקנת.

  7. […] לחלומות הוורודים שלהם, קרוב לעשרים מיליארד ₪ מדלק, מקרקעין ועוד אחרים וטובים, ועכשיו אין גרעון ממשלתי, ז'תומרת כי […]

  8. […] בנדל"ן זה פשוט. שטייניץ לא הוסיף 50% להתחלות הבניה. שקר מוחלט. התחלות […]

  9. […] שכבר הובטח לנו מאז שישי כי יש תוכניות מקיפות ומפתיעות לפתרון בעיות הדיור. האם זה משנה כי את התוכניות האלו הגו רק ביום ראשון ושני? […]

  10. […] המשק (אבל יש פקחים לשמירה על השבת), עלייה יזומה ותלולה במחירי הקרקעות לבנייה, השתוללות הבנקים והעמלות, ותקבלו את סך הזעקה של העם. […]

  11. […] דיור ישראלי בר השגה. סלוגן יפה, אבל מדיניות המחירים של המנהל צריכה להשתנות. קרקעות בחינם תמורת זכייה במכרז לפי פרמטרים של גודל דירה, מחיר זול, גימור גבוה. המע"מ יממן. לחילופין, מחיר הקרקע קבוע לבנייני מגורים, נניח מאה אלף ₪ לדירה, ופטור ממע"מ לדירה יחידה (! יחידה, לא ראשונה). אזרחי ישראל רוצים לקנות דירה לחיים ולא לשכור כזו!! מתי תתעוררו ותבינו את ההבדל ואת הדרישה הזו?! שימו מס גבוהה מאוד על שכר דירה מעל 2500 ₪ לחודש, כולל קנסות בגובה אסטרונומי למי שישקר למדינה, והכל יתנהל כנדרש. המשכירים יפחדו מהלשנות. […]

מה דעתכם?

