Signs From The Underground

Image by Sprengben via Flickr

הנה זה הגיע, אני מפסיק להתבכיין ליום אחד. תתנגדו או תתמכו ,אבל הפעם אני בעד רעיונות מעשיים. לא איכפת לי מי יאמץ את הרעיון הזה, העיקר שיבוצע. אני לא אבקש קרדיט, אולי קטנטן. מה יש לנו להפסיד בעצם? כמיליון מובטלים כבר יש. בערך, אבל הבדיוק לא ממש חשוב. זה לא המאתיים אלף שלשכת הבטלה מדווחת עליהם. אלו המספרים האמיתיים לפי כל סקר שלא ממומן על ידי אינטרסנטים ממשלתיים. מצד שני יש למעלה משלוש מאות אלף פועלים זרים בארץ. אז למה אנחנו לא יכולים ליצור תעסוקה בארץ? למה אנחנו מפריטים את התשתיות שלנו לגורמים אינטרסנטים מובהקים? את מנהרת הכרמל בחיפה בנו פועלים סיניים. אין ישראלים מספיק טובים לחפור מנהרה?! טוב, האמת שכרגע ממש אין מוכשרים לנושא, טובים יש, אבל אפשר ללמד. הרי למדנו דברים אחרים מסובכים יותר.

רכבת תחתית זו פנטזיה אמיתית לעם היהודי בארץ ישראל. כנראה שאת זו לא נהפוך לחלום וננסה להגשים. בשנת 1996, פעם, היה ראש ממשלה בשם בנימין "ביבי" נתניהו שרץ ללחוץ על מתג גדול מול העיתונאים והמצלמות על הקידוח הראשון לרכבת התחתית בגוש דן, ממנה אנחנו נהנים כל יום. אני פורש כאן את רעיונותי ההזויים בנושא, למרות שלעולם הם לא יתקיימו, שכן הם ארוכים לביצוע מחצי קדנציה של סר ממשלה, ואם הרי המניפסט העשייתי שלו לא יהיה תחת כהונתו, קרי הוא לא יגזור את הקופון, מה שווה העשייה?! אבל בכל זאת, אתם מוזמנים לפנטז יחד עימי, ואנא האירו את עיניי איך לשפר את התוכנית הבאה.

רכבת תחתית בישראל, גוש דן רבתי מרחובות, עד נתניה עם יציאה לחדרה, דרך קדימה, ראש העין, שהם, רמלוד וכל מה שבמתחם, תעלה לנו כחמישים מיליארד דולר לעשר שנים, כהשקעה ראשונה, וכנראה אני אופטימי מדי, כי שכחתי אתך פקטור המאעכרים של מרכזי המפלגות. חמישה מיליארד דולר לשנה זהו סכום שאנחנו, כעם, כאומה עם כלכלה צומחת ובריאה, בהחלט יכולים לעמוד בו. גם אם קשה, אפשר להשכיר את תפעול הרכבת למיליארדר עולמי כלשהוא בעל חברה שעושה את זה היום, דוגמת כביש שש. הוא ישקיע כסף רב בבינוי ויקבל תגמולים לשנים ארוכות.

עכשיו, ניקח כחמישים אלף מובטלים לעבודה בינוי הרכבת התחתית (תזכרו זה לא פחות מתקופה של כעשר שנים). הבעיה היא שאנחנו לא יודעים לבנות גשר מעל נהר שוצף וגדול כנהר הירקון, על כן כיצד רכבת?! נו, ניקח חברת בינוי גדולה, עולמית, סינית או אירופאית או אמריקאית. עם הטורקים נפלנו בנתב"ג ולא ממש מגיע להם אחרי המשט. נעביר חוק שמחייב כל קבלן כזה להעסיק עד 98% עובדים ישראלים. מתוך חמישים אלף, יישארו להם כאלף לא ישראלים. זה די והותר. כל עובד שיהיה חריג מזה, קנוס יקונס המעסיק במיליון ש"ח באופן רבעוני.

נמשיך. בזה הרגע הוצאנו כחמישים אלף מובטלים ממעגל המצוקה והעוני. אני מתכון למובטלים בכל הרמות והבעיות, וכן לשלם להם תגמול הוגן עבור עבודתם בין אם אם כורי מנהרות או מניחי תשתיות או מנהלי מערך המיחשוב החדש. כל אחד לפי רמתו והמשכורת המקובלת בשוק. מה שמגיע. אם נוסיף על זה, הרי שאפשר לפטור אותם ממס הכנסה חלקי או לחלוטין, למשך כל תקופת ההעסקה. זה יתמרץ, מאוד. במילא אני לא רואה היגיון לתת לאנשים משכורת מהמדינה ולקחת חזרה מס הכנסה, למדינה. חמישים אלף עובדים חדשים, כולל חרדים, ערבים ודרוזים, יוצרים הרבה מאוד תעסוקה סביבתית. הם מייצרים הכנסה, מייצרים דרישה, צורכים מוצרים, מגדילים את ההכנסות של נותני שירותים אחרים החל מהמכולת, דרך המכבסה, ועד מסעדות, חוגים, טיולים… תמשיכו בעצמכם. נרוויח שלוש פעמים. גם רכבת, גם תעסוקה ישירה, קרי פחות דמי בטלה גדולים למכביר, וגם תעסוקה עקיפה עניפה.

את הרכבת נבנה כמקובל בעולם המודרני, עם עיר תחתית ענפה, שיש בה אלפי דוכנים וחנויות קטנות לאורכב ולרוחבה. בדיוק כמו שאנחנו אוהבים בביקורים באירופה, ארה"ב, אסיה. את החנויות נשכיר אך ורק למשפחות שאין להם עסקים פרטיים, או כאלו עם עסק אבל לא גדול מחמישה מיליון ש"ח מחזור שנתי. ניתן הזדמנות שווה לכולם, אולי אפילו עם עדיפות לבוני הרכבת. נייצר אלפי עוסקים חדשים במשק. בשביל שזה יצליח, יש גם לבנות רגולציה על עלות השכירות של החנות, ואני זורק פנימה עידוד ממשלתי בעלות זניחה של מיליארד ש"ח, על מנת לאפשר ייצור הלוואות של עד מאה אלף ש"ח לכל עסק, עבור לפחות עשרת אלפים עסקים חדשים. תנאי אחד הכרחי הוא למנוע מרשתות גדולות מעל שלושה סניפים לפתוח חנויות בעיר התחתית. אחרי שבע שנים, נניח, הרשתות יוכלו להיכנס לעיר התחתית עד תמהיל של חמישה עשר אחוז מקסימלי בלבד. כל הקודם זוכה.

עכשיו דמיינו מה יקרה למשק. עשר שנים אחרי תחילת התוכנית. הרכבת פעילה, עשרות עד מאות תחנות בגוש דן רבתי, אלפי עובדים ברכבת, זיהום האוויר יפחת דרמטית, בניינים גבוהים וגדולים ייבנו לאורך המסילות, כי יהיה קל יותר להגיע ולצאת (מי אמר ניו יורק, הונג קונג?), מחיריר הדירות ירדו כי תהיה בנייה גבוהה הרבה יותר, על שטח קבוע, עם היצע גדול יותר של דירות. קצת חשיבה יצירתית והדירות יהיו גדולות אף יותר. כסף שלא יילך לקניות מופרזות של רכבים ודלק יושקע במקומות אחרים, והמשק רק ירוויח. הבעיה תהיה עם הרגולטור, ואני מתכוון לניהול של הרגלוטור.

אפשר לעשות הרבה, מהר ונכון. השאלה אם יש לנו את האנשים שיכולים לעשות.

****************************************

הארות והערות, סיפורים, פידבקים, טוקבקים, יתקבלו בשמחה ואף יפורסמו. אשמח אם תרשמו, ואל תשכחו להפיץ ולספר לחברים…

»

  1. אפרת הגיב:

    כל הכבוד על הרעיון, אם אתה מתכננן פעם לרוץ לכנסת או אפילו לראשות הממשלה, אני מצביעה בשבילך

  2. […] רכבת תחתית לאומית תוך עשר שנים, ותביאו את הסינים שיבנו כי אין אף אחד אחר שיכול. הרכבת מייצרת בנייה לגובה רב, ועל ידי כך דירות גדולות יותר, ורבות יותר. תראו את העולם לאיזה גובה הוא בונה בשטחים קטנים. בלי רכבת תחתית זה לא יקרה. תחשבו כמה תעשייה חדשה תתפתח מתוך זה. […]

  3. […] הממשלה הוד קיסרותו בנימין נתניהו, כי החליט לקדם את פרויקט הרכבת הקלה בישראל עד לשנת 2025, אפילו שבשנת 1996 הוא כבר הצטלם עם […]

  4. […] שישלמו! מים? שישלמו פעמיים!! דלק? שייקחו הלוואה וישלמו!!! רכבת תחתית? זין תקבלו רכבת תחתית! אתם נורמליים?!?! רכבת תחתית זה מלא […]

מה דעתכם?

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s