מקלובה של סומאק בהגשה אישית

היום סגרתי קצוות במקום הקודם והמשכתי בליווי של ביקור שוחרי שלום מארה"ב, בירושלים. משפחתי מעורבת ויש חובות נעימות שכיף לעשות. הגעתי לפגוש את הנציגה המשפחתית שלנו בירושלים, בבוקר שהתפנה עד לאחר הצהריים עבור ביקור מתוכנן להם עם נשיאינו, שמעון פרס. ירושלים נותנת לי תחושה של שינוי כל ביקור מחדש, עם תחושה נעימה יותר, קלילה יותר, ואנטי רעשנית כבגוש דן בכלל, תל אביב בפרט. מזג האוויר הסגרירי, עם זרזיפי גשם וקור ירושלמי השלימו עבורי את האווירה שאני אוהב.

יצאנו למנהרת הכותל, ולצערנו לא היו כרטיסים פנויים. ראינו קבוצות לבושות חגיגית של חוגגי בר מצווה, מתרגשים ומאושרים. טיילנו בשכונות, בשווקים, בחנויות, והמשכנו לצהריים אצל סומאק, הלא הוא השף המהולל, משה בסון. התקשרתי אליו, ולשמחתי, אחרי שלבושתי עדיין לא ביקרתי אותו במקומו החדש בחוצות היוצר, המסעדה פתוחה לצהריים. הערב יש להם שני אירועים, אחד מהם של חבר עבר, שגר בחו"ל, וחזר לחגוג בר מצווה לבן. קארמה הביאה אותי להתקשר אליו בדיוק היום. הגענו ראשונים למסעדה וקיבלנו שולחן.

סומאק עדיין לא הגיע. המסעדה מעוצבת כמסעדת שף, עיצוב ירושלמי עם מוטיבים מקומיים, צבועה מחדש, כיסאות לבנים נוחים ומפנקים, מפות מהודרות, שלל כוסות וסכו"ם, בדומה למסורת האירופאית. כוך פנימי ותחתון לאירוע של כתריסר אנשים, היה בשלבי הכנה לארוחה. הקומה השנייה משמשת לאירועים גדולים יותר. קיבלנו שולחן בצמוד לכוך. היינו שלושה.

סומאק מבשל בסגנון ייחודי, בישולי התנ"ך. בישול באווירה תנ"כית, עם תבשילים המוזכרים בכתובים, יחד עם תבלינים ומוצרים שגדלים בארצנו, במיוחד בירושלים. מדי פעם הוא מוציא גם טיולים קולינריים להרי ירושלים לחפש חוביזות, ואזובים שונים. הכל נכנס לתבשילים שלו. המסעדה כשרה למהדרין. יש מאחוריו תעודת אלוף עולם לקוסקוס לפני כמה שנים טובות (אני חושב שהתחרות הייתה במרוקו), ואפילו הבן שלו זכה לפני שנתיים או שלוש. נכבדי העולם נהנו ממטעמי מטבחו, והוא עשה כמה ארוחות מפורסמות יותר לאחרונה. תעשו גוגל. יש לו עוד סיפורים, אבל למה לספרר הכל? הרי ברור שתגיעו לשם.

סומאק הגיע למסעדה, ואחרי ברכות שלום חמות, עלה להחליף לבגדי השף שלו. בדיוק הגיעו המרקים. שלושה מרקים שונים באו לחגוג איתנו בצלחות גדולות ועמוקות. מנות מפנקות ואדיבות ביותר. אני חגגתי עם מרק יעקב ועשיו, קרי נזיד עדשים כתומים כבסיפור, אמא שלי עם מרק דלעת ועגבניות, ובת דודתה הניו יורקרית עם מרק ארטישוק ירושלמי בחלב שקדים. עשינו סבב טעימות בין כולם ולא השארנו טיפה לרפואה. יעקב ועשיו הוכתרו כמהוללים. המשכנו עם הסיגניצ'ר דיש של סומאק, הלו זה תאנים ממולאות עוף קצוץ, תבלינים רבים, ברוטב תמרהינדי ורימונים. נרשמה התלהבות כללית, ולשמחתי זכיתי בעבר לשיעור פרטי מסומאק כיצד להכין את המנה הזו. אחת מהפתיחות הטובות יותר שיש לנו להציע כמרקם ישראלי קולינארי ייחודי.

התלבטתי בין הקציצות העיראקיות בבמיה לבין המקלובה, אבל זו המקלובה של סומאק, זו לא סתם מקלובה. חובה. פשוט חובה. אי אפשר להגיע לסומאק, מבלי לאכול מנה אחת של מקלובה, שגם אותה הוא לימד אותי להכין, כולל הטקס עצמו. לסומאק יש טקס מקלובה מרשים כאשר המנה מוזמנת מראש לשולחן סועדים, אבל אני לא רוצה לגלות לכם את ההפתעה שבשמחה. אמא שלי הלכה עם קוסקוס צמחוני. האורחת נשנשה את התאנים ואכלה יחד איתנו. התלהבות יוצאת דופן נרשמה לזכות הקוסקוס מאמא שלי. המנה הגיעה עשירה בקוסקוס צהוב, עשוי בבישול מדויק, פריך ונימוח באחת, כנדרש, עם שלל ירקות צלויים מסביב ומעל. מושלמות. אני נמסתי משוקי העוף הטריים והצעירים בעשבי תיבול מדויקים, שהוגשו לי יחד עם המקלובה.

סומאק עובר בין שולחנות הסועדים עם סלסלת תבליני הרים טריים, ענפי עצים, כמו מלוח (מלוחייה), ריג'לה, חוביזה, סומאק ועוד ועוד ועוד. הוא מהפנט את האורחים עם שלל סיפורי מקרא וירושלים על מוצא התבלינים והאוכל, מקורותיהם הקדומים של המנות ובעיקר ההשראה. עובר בין כל שולחן ובין כל אורח, מסביר באריכות מתוך אהבה אמיתית. היחס הזה מורגש היטב בעונג המנות. סומאק חזר אלינו עם טעימות מממולאי הבית בסגנון עלי גפן, אבל עשויים מעלים אחרים. טעם מעקצץ בחריפות קלה, עם לימון סחוט טרי מעל. הגיעה גם צלחת של עלי חוביזה מבושלים עם גרגירי חומוס, ומעל טחינה בתבלין סומאק. תגיעו ותנסו. לא מגלה את יותר ההפתעות הקטנות 🙂 המחירים, אם שאלתם, תואמים למסעדת שף, אם כי ממש קשה לי להשוות לתל אביב. חלק מרגיש נכון, חלק יקר יותר. מצד שני והחשוב יותר, אין הרבה מסעדות בארץ שנותנות תמורה קסומה ומענגת כל כך באוכל. יצאנו בסיכומו, כולל התה בסוף, אולם בלי קינוחים, בשלוש מאות ושלושים ש"ח. לא עזבנו לפני שנפרדנו לשלום עם הבטחות לחזור במהרה. האחת כבר התלוננה על כי לא לקחתי אותה לשם, עדיין. חתמנו בספר האורחים המכובד שמתחיל בדבריו של הנשיא פרס.

אקליפטוס של סומאק בירושלים, כך גם תקראו לו. תביאו אורחים, ביקורים חשובים, אירועים משפחתיים. מקום מעולה לרושם ורומנטיקה. חוצות היוצר ירושלים, ליד שער יפו, מול החומות. 02-6244331 או www.the-eucalyptus.com . את הנייד של סומאק לא תקבלו.


****************************************

הארות והערות, סיפורים, פידבקים, טוקבקים, יתקבלו בשמחה ואף יפורסמו. אשמח אם תרשמו, ואל תשכחו להפיץ ולספר לחברים…

»

  1. קיצי הגיב:

    נקרא כמו חוויה שאסור לפספס (:
    גם לא ממש יקר …
    לפחות זכיתי לחווית המקלובה במפגש הראשון (אתה לא היית … אצל חנן)

    סופ"ש נעים וטעים ♥

  2. sabine הגיב:

    רושמת לעצמי ביקור במסעדה של סומאק כשאהיה בירושלים, בהחלט חוויה שאסור לפספס.
    המקלובה של סומאק …. אחחחח, אחד המתכונים המעולים שמלווה אותי שנים.

    שבת שלום וסופ"ש נעים וטעים 🙂

  3. אין על סומאק שלנו – השף משה בסון, אדם מקסים , משגע, ושף בחסד.
    אין על המקלובה והתאנים הממולאות שלו ושאר המטעמים שהוא מכין .
    כבר הרבה זמן אני מתכננת לבוא אליו ופשוט לא יוצא . והוא תמיד מזמין בכיף ובמאור פנים.

    הייתי אצל סומאק במסעדה היפהפיה שלו בסעודת המסורה המיוחדת ב 22 יולי 2010 ואף כתבתי על כך בפוסט בפורום המטבח של איליוס. הייתי שם יחד עם נמצ'וק ובעלה מהפורום הכשר של ווינט. נמצוק צילמה והרשתה לי לשים את התמונות. ממליצה לקרוא . באמת.
    http://212.150.243.194/~iliosrad/forum//index.php?showtopic=11826

    מה אני אגיד לך – חוויה של פעם בחיים . ואיזה חיבוק ונשיקה קיבלתי מסומאק .
    זיווש , אני לא צריכה שתיתן לי הטלפון של סומאק . – יש לי…. ממזמן….

מה דעתכם?

