מאוד רציתי להיות בועידת ישראל לעסקים. זה נשמע חשוב מאין כמוהו. רוה"מ יהיה שם, מלחכי הפינכה שלו מקרב השרים יהיו שם, אולי שרה תבוא לצילום עם שרי אריסון. גם אני רוצה, אבל למרות שאני עושה עסקים, כלשהם, אני לא מתכוון לממן 1300 ₪ לכניסה לאירוע הזה. אני לא חלק מהשופרא דשופרא של השמנה וסלתה בעם ישראל. לא נשוי למשפחות הממון, אלו שבאמת מנהלות את המדינה, ולא מכיר אותם. הלוואי והייתי מכיר. יש לי מאות רעיונות בר ביצוע, עם רווחים עצומים בעתיד. אבל אני לא מחובר לכסף, ולכן מתקשה מאוד בגיוס הסכום הנדרש שיספיק אפילו לעיסקה הראשונה. הייתי רוצה להיות שם רק בשביל לפגוש משקיעים אמיתיים, שיודעים לאתר הזדמנויות לא מהתחום הנוצץ של היי-טק או הביו-טק. הזדמנויות אמיתיות שיש בהם כסף אמיתי במקום פוטנציאל עלום בשוק ערטילאי שיהיה קיים בעוד שלוש או ארבע שנים. ממש כאן ועכשיו. תמיד אומרים שקשה לעשות רק את המיליון הראשון, היום זה כבר מעודכן למיליארד הראשון. אני לא שם. 😕 ועידת ישראל לעסקים זה שם יפה לכנס חברים שנתי ממועדון הפלטינום האולטרא עליון, לדון על העסקים בינן לבין עצמם בשנה הבאה בלבד. אוכלים אוכל יקר, כנראה גם טעים.

אם הייתי נואם לפניהם, הייתי מוכיח אותם נמרצות על קרטל המשק. בישראל אין משק פתוח. יש קרטל מנוהל היטב וביד רמה, על ידי ברוני הממון מאחורי הקלעים, בניצוחם של עושי דברם מול המצלמות, הלו אלה הם נציגינו בכנסת ישראל. לכולם שם יש אינטרסים ברורים וחדים כתער. מה יהיה התפקיד הבא לאחר הפרישה מהכנסת. מי ירפד למי את הכיסים כתודה על שנות נאמנות ארוכות ומלאות עשייה למען בעל הממון והמממן התורן. קרטלים בישראל יש בכל מקום שאומרים שנעשתה בו הפרטה. הפרטה זוהי מילת הקסם האולטימטיבית של ממשלות, שרים וחברי כנסת ירודים, לרחוץ בניקיון כפיהם, על מכירת החיסול של הנכסים שלי ושלכם לחבריהם מאחורי הקלעים. בואו נראה האם אני צודק.

הקל ביותר זה קרטל הסלולאר. לטענתי, בישראל יש רק חברה סלולארית אחת עם דגל בשלושה צבעים, שנגזרו כנראה מדגל הקהילה הגאה. אני עוסק בסלולאר ותקשורת למעלה מחמש עשרה שנה (לא תקשורת עיתונות). אני מכיר את שני צדי המתרס, קרי מכיוון החברה הסלולארית מיום הקמתה, ומהצד השני של ספקי פתרונות ותשתיות לחברות תקשורת סלולאריות ואחרות. מכיר את כל הצדדים העיסקיים וההנדסיים, השיקולים בעד ונגד, ואת הפוליטיות הפנימיות. מכיר. נשבע לכם, תבינו אותי. ועדיין אפילו עם הניסיון שיש לי במערכות בילינג בזמן אמת למיליוני לקוחות, עם ריבוי שירותי שיחות ותוכן, עדיין, לא מצליח להבין על מה וכמה אני משלם בחשבון הטלפון שלי. סלקום את אורנג' את פלאפון, עושות יד אחת יום עוקב יום בשינויי תעריפים מתואמים להפליא, ובקצב תוכניות מוצעות ללקוחות גבוה כל כך עד כי לא ניתן לעשות השוואה בין אף חברה לאחותה. אין אחד שיכול, אפילו מנתח המידע שיש להם בבית לא יודע. תמיד חברה אחת מעלה מחירים, "תיאום מחירים לעליות האינפלציה בשוק" וקישקוש דומה, שתי האחרות ימהרו להעלות בשיעור דומה של 97.864%, לא יאוחר משלושה ימי עסקים לאחר הראשונה. אם תשימו לב, זה גם מתוזמן ככה, שכל העלאה תמיד מובלת על ידי אחת מהחברות שלא היו הראשונות בסבב הקודם. העיקר שלא נשים לב ונצא מטומטמים. יש לזה המשך עם מחירי הטלפון, אבל לפוסט אחר. יש פתרונות קסם פשוטים ליישום ולשבירת הקרטל, שכבר מיושמים במקומות אחרים בעולם. אבל כאן זה לא יקרה.

מקרטל הסלולאר נעבור בטבעיות רבה לקרטל הבנקים. כבר קראנו וראינו את התחקירים והעדויות על שיחות תיאום העמלות בין ניצגי הנהלת הבנקים בישראל. כולנו חיים את זה, ואין מה להוסיף הרבה בנידון. הנה נקודה למחשבה עבורכם. אם הבנק בגדול במדינה קונה שקלים מבנק ישראל בשביל לממן הלוואות ומשכנתאות ללקוחותיו, הוא מקבל את הכסף בריבית נמוכה מאוד, פריים בערך. בנק ישראל יוצא "במכרז" לכסף שלו עבור הבנקים בלבד. נניח כי הבנק שלי קנה את הכסף שלו מבנק ישראל בשני אחוז ריבית לשנה. נניח ואני מתמקח גרוע ומקבל את ההלוואה בכעשרה אחוז לשנה. זה הפרש של 8 אחוז. הבנקים טוענים שהם מרווחים רק שמונה אחוז, וכאשר ההפרשים נמוכים יותר זעקות השבר קשות יותר. אבל שמונה אחוזים על שני אחוזים זה פי ארבע רווח!!! 300% רווח!!! שלוש מאות אחוז!!! הלוואי עלי עסק כזה. גם כאן יש פתרונות קלים מאוד ליישום ולהגברת תחרותיות בין הבנקים. אבל כאן זה לא יקרה.

שנעבור כעט לקרטל חברות הגז? מישהו ניסה לעבור לחברת אספקת גז אחרת?! נסו ודווחו אם תצליחו. נראה אתכם, במיוחד דיירי בניינים. מה עם דואופול הוט ויס? אינטרנט שמחייב לעבור דרך בזק או הוט ולכן לא ממש משנה מה נקנה? יבואני הרכב למשל, למה רק יבואן אחד לכל מותג? עוד רבים ודומים……

הבעיה בעיקרית שלנו בארץ, שאין עונשים בחוק לכל העבירות האלו. החוק אולי כתוב בחלקו, אבל לא מיושם. אלו שאחראים ליישום לא רוצים פקחים לכל תחום ותחום. פקחים עושה להם רעש, ורעש מייצר פתרונות, ופתרונות להשקיט את הרעש זה ממש נגד האינטרסים של בעלי הממון. ובעלי הממון לא מסכימים לפקחים. ככה זה. בסוף אני ואתם, משלמים את מיליארדי השקלים שנעלמו להם בהפסדי עתק בגלל הרפתקאות בנקאים. לי מעלים את הריבית, לדנקנר מורידים וללבייב "עושים תספורת" בחובות שלו. בכלל, מותר לי לומר דנקנר ולבייב? אני אשרוד את המחר?!

רציתי לעלות ולנאום שם, להסתכל על כולם מעל הבמה ולספר להם שאני ושתחייה, מרווחים יפה מאוד, הרבה מעל הממוצע במשק, ועדיין לא יכולים לעבור לדירה גדולה יותר שתתאים לצרכינו, בעיקר לילדים. איזה היגיון כלכלי יש בהשקעה של מיליון ₪ מזומן ועוד השלמה קטנטונת של מיליון וחצי לפחות משכנתא, עבור דירה שמתאימה לחמש נפשות? הדירות היום ממש לא מתאימות לנפשות. הכל קטן וצפוף להחריד. ממש סליחה שעשינו ילדים. ילדים זה גורם מפריע אם אתם לא חרדים. להם המדינה מממנת דירה, מהמשכנתא שלי כמובן. הייתי שואל את השרים המכובדים, מה הם עושים למעני בכנס הזה?! אילו "רפורמות" ושינויים יעזרו לי לחיות כאן?!?!! את התשובה אני כבר יודע.

הייתי שואל את גבירי העם מה הם עושים עם מאות המיליונים ועשרות המיליארדים שיש להם, למען העם?! בשביל מה צריך את זה? למה לא להשקיע בתשתיות וחברות למען העתיד והקהילה, למחקר, למדע, ללימוד, לאנושות ואנושיות. למה לא להשקיע חזרה בעתיד המדינה שמכרה להם, את הנכסים שלה במכירת חיסול? מה יישאר אחרי שהם ילכו לעולם הבא? מיליארדים בבנק?! אם יהיה להם פחות, מישהו לא יוכל לסוע במרצדס שחורה חדשה? יפסיקו לכתוב עליהם? יקבלו פחות כבוד? לבנק תחסר הכנסה מריבית משכנתא? למה בכלל בנק צריך להרוויח מעמלות בחשבונות פרטיים? שירוויח מהלוואות, עיסקאות פיננסיות, ועוד מכשירים פיננסיים אחרים, אבל למה מהיתרה שלי? רק בישראל אפשר להפקיד 1000 ₪ בלי שום פעולה בנקאית אחת, ואחרי שנה אני אהיה חייב לבנק 1000 ₪ רק כי זה היה שם.

הייתי שואל, אבל ממרומי הבמה אני מדמיין את השורה הראשונה יושבת מולי ומקשיבה לדברי, בין מסרון אחד לאס.אמ.אס. לפי התמונות מהשנים האחרונות, והגוורדיה שמגיעה לשם, זה דווקא נראה לי כמו מכירה פומבית של נכסי ישראל כאשר בתפקיד המוכר זה ביבי, הכרוז זה שטייניץ, והקונים הם בעלי הממון. אנחנו רק הסבלים.

****************************************

הארות והערות, סיפורים, פידבקים, טוקבקים, יתקבלו בשמחה ואף יפורסמו. אשמח אם תרשמו, ואל תשכחו להפיץ ולספר לחברים…

»

  1. מ. הגיב:

    מדוע אינך מפרסם בעתון? אולי כתבה ב- YNET ?

    שבוע טוב

  2. אלין הגיב:

    אהבתי מאוד. ובאמת למה אתה לא מפרסם בעיתון?

  3. […] בלו על הפחם", למה?! אין תשובה וזו הבעיה. מצד שני יש את הקרטלים שכולם זועקים עליהם מרה כבר שנים ארוכות, אבל הממשלה […]

מה דעתכם?

