אני חולה על סופגניות, בעיקר אלו עם ריבת התות, ריבה אמיתית ועסיסית כזו. מי בינינו יכול לעמוד מול סופגנייה טרייה וחמה עם ריבה אדומה?! אתם יודעים בדיוק הכין התחילה מחלת הסופגניות שלכם. לדור שלי, ולפני, כי אני לא בטוח שאחרי זוכרים, עונת הסופגניות תמיד התחילה לאחר סוכות.

במכולת השכונתית, אכן מכולת עם חצי כיכר לחם, ופתק "לרשום" , היו שני ארגזים של ירקות, שנראים נקיים, ועליהם מסודרים בצפיפות סופגניות שטוגנו במהלך הלילה. בבוקר, הסופגניות כבר היו קרות, ומעט פחוסות, באמצע פס בהיר מהטיגון, למעלה היה כתם של ריבת תות בצבע אדום בהיר, ותמיד חיפשנו את זו שעדיין רואים עליה אבקת סוכר. נברתי בארגז של הסופגניות, וכשהחנווני (נו, זה שרושם בקופה של המכולת), לא הסתכל לכיווני, ניסיתי לקחת מהארגז התחתון, שם תמיד היו סופגניות יפות מראה, וטובות מהארגז העליון. יש תחושת ניצחון כשמצליחים לקחת אחת מהארגז התחתון 🙂

תמיד חיכיתי לביס שיביא אותי אל הריבה שמסתתרת בתוככי הסופגנייה, ותמיד הופתעתי מחדש עד כמה אין ריבה בסופגנייה. בקושי דגימה קלה. מי שפספס את הבוקר נשאר עם המקווצ'צ'ות בצהריים. ביקור לשקית מוקה של יוטבתה, וניצחון הושג גם הבוקר. "סופגנייה ושוקו משקית". שילוב שגם אייל שני לא ינצח.

בבית שלנו יש סיפורים ואגדות על סופגניות. אני מעולם בחיי לא ראיתי איך עושים סופגנייה ביתית עם הפס הבהיר באמצע, במטבח של בית. אבא שלי מספר על ה"פונצקעס" שאמא שלו הייתה מכינה, אבל היא הייתה מחוכמת כך, שהריבה הבהירה בטעם התות, של עסיס, זו מצנצנת הזכוכית כמו של החמוצים, הייתה כבר במרכז הפונצקעס עוד לפני הטיגון. אבא שלי מספר אגדות ונפלאות על הסופגנייה הזו. כנראה שסבתי החליטה לתת לי לגדול בלי זה, ואני ממש צריך לנסות ולשחזר עם שארים של קרובי משפחה.

אני לא זוכר גם סופגניות של סבתי השנייה. אמא שלי הייתה מכינה באופן חד פעמי לכל שמונת ימי החג, לא לפני ולא אחרי, סופגניות אחרות.אמא שלי גדלה על מנהגים. חג מתחיל ביום מסוים, ונגמר ביום מסוים. יש מאכלים השמורים לכל חג בנפרד. לא אוכלים לפני ולא אחרי. נניח כי עכשיו אנחנו בערבו של פסח. מצות כבר יש בבית והרי מותר לאכול מצות כל השנה. אמא שלי מעולם לא הסכימה להכין מצהברייט עד לאחר ליל הסדר, בו רישמית מוכרז על תחילת פסח. ככה. רק ככה. חג של מנהגים. אני אכתוב פעם על כל המנהגים האלו שלא יאבדו לנצח.

לאמא שלי יש מתכון לסופגניות, שעשוי מבצק לֵּבֵּן, נראה די נוזלי, ויוצקים ממנו כף לתוך סיר עמוק עם שמן חם מאוד. הסופגניות האלו היו מתנפחות בטיגון, ויוצאות שחומות. אם הם קיבלו צורה מספיק טובה אז אבא שלי היה מנסה להזריק לתוכן את ריבת העסיס האדומה, אבל במרבית המקרים הסופגניות קיבלו צורה של ברבאבא עם עיניים בכל הגוף. המזרק, שעדיין יש לי כמותו בבית, כי קניתי (!) תרגיעו, ככה גידלו אותי, זה גנטי, נראה כמו מזרק משחקים של ילדים בגן, עם גוף ברוחב מלפפון שנן בשביל להכיל את הריבה, ממנו יוצא מוט מתכת עם שתי אוזניים לאצבעות, ופייה די רחבה בשביל הריבה האמיתית עם חתיכות הפרי, אני מניח. בשיכלוליות של המזרק הזה היה גם סט שלם של פיות עם צורות שונות בעיקר בשביל קרמים לעוגות.

להיט היסטרי במטבח של אמא זה קרם מרגרינה צבעוני. תמיד היו לה במקפיא מאות צנצנות עם שאריות קרמים מרגרינה בצבעים שונים. תמיד זה נגמר על עוגות יומולדת שלנו. אמא שלי הכינה אחלה עוגות יומולדת הרבה לפני שהמציאו את הפיסול בסוכר, הנפוץ היום. היו לי עוגות של מגרש כדורגל, רכבת עומדת לפני נסיעה עם עדשים וציפוי שוקולד מריר והרבה צבעוני מסביב, רכבת בתלת מימד !! שנעשתה משלוש עוגות, כל מיני חיות ועוד הרבה אחרות. אין על ההשקעה של אמא שלי. עשתה הכל בלי פחד, תיקנה והכינה שוב ושוב עד שזה הצליח. אלופה. אני זוכר ניסיונות ארוכים להכין רולדה עם קרם. יש הרבה ביצים ברולדה.
אולי ירשתי ממנה משהו במטבח. בכל אופן אם תרצו, אני אעלה את המתכון שלה.

ניתן להגדיר את ניסיונותיי בהכנת סופגניות בבית כסבירות מינוס. לא ממש, העדויות שבתמונה יבהירו לכם היטב את הכישלון המפואר. למרות שהשקעתי במליות שונות כמו גנאש שוקולד עשיר, ריבות איכותיות, קרמים אחרים ושונים, לא מצאתי את הבצק המושלם לזה. תמיד היה חסר לי משהו שיחזיר אותי לטעם של המכולת. לא הצלחתי למצוא מתכון שווה לבצק מאז, והאמת גם לא ניסיתי כל כך הרבה מתכונים. אני זוכר את קונדיטוריית עיני בפתח תקווה, שם היו מוציאים מגשים של סופגניות חמות, וקהל הקונים היה מתנפל עליהם כאילו מחר יום הדין. אין בעיות של דיאטה, ואיה בכלל לא ידעה לאיית ניקוי רעלים.

לעיני יש מזרק ריבות מצ'וכלל מאין כמותו. מעין שולחן נירוסטה עם כלי מרובע גדול במרכז ודי גבוה, בו יש את הריבה, מתוכו יוצא מוט נירוסטה שיש לו שתי פיות הזרקה בקצה, דומה לממטרה. הסופגנאי התורן, היה נועץ שתי סופגניות במומחיות אדירה, לוחץ על ראש המוט הזה והריבה הייתה מוזרקת לסופגניות. שתיים כל פעם, מאה סופגניות בדקה. הסוכראי האחראי, היה בוזק מעל אבקת סוכר, ברגע שהמגש היה מלא. מושלמות תעשייתית.

היום, כפי שאתם יודעים אין בעיה של סופגניות צפוניות בכל מקום, החל מריבת תות, עדיין המנצחת מכל השילובים, דרך קרם פטיסייר ועד קרם ברולה. רולדין ידועה, אבל יקרה ללא הצדקה. המחיר פשוט לא שווה. יש מעולות אף יותר בבליקר (פ"ת וכפ"ס), אבל אני עדיין מעדיף את אלו של הקונדיטוריות של פעם. בין הררי הרוגלעך, לבורקסים, עם העוגות שפורסים "פס" במשקל, (זו הלבנה עם הפרג בפנים והציפוי שוקולד). יש משובחות בבני ברק, שעולות בין שקל לשניים. תנו לי סופגניה, גדולה, לא בגודל מטבע של עשר אגורות לשומרי משקל, עם הרבה ריבה בפנים ואני מאושר. לשמחתי, שהייתה עד לפני הסדנא המטהרת, בקריספי קרים, רשת הדונאטס הטובה ביקום, יש שלל טעמים, ואפילו סופגנייה עם ריבת תות. הרבה מאוד ריבת תות. הבעיה המצערת, ולא ממש ההוגנת היא, שצריך לאכול לפחות שלוש כאלו בשביל ליהנות או לקחת מגש עם תריסר כאלו בטעמים שונים, "בשביל כולם".

למה הדברים הטובים משמינים כל כך?! 😦


****************************************

הארות והערות, סיפורים, פידבקים, טוקבקים, יתקבלו בשמחה ואף יפורסמו. אשמח אם תרשמו, ואל תשכחו להפיץ ולספר לחברים…

»

  1. למרות שאני בקושי אוכלת סופגניות (אישית , אני מעדיפה ספינג'. – של יפנית- נהדרות!!)
    אני זוכרת את הסופגניות שהכנת במטבח של סם במפגש פורום אוכל בחנוכה .

    זוכר אותם ?? ההם הקטנות , בגודל ביס ?? עם הפירות יער ??

    אויייי כמה שהן היו טעימות…
    יבורכו הידיים שהכינו- יעני אתה…

    http://prdupl02.ynet.co.il/ForumFiles/6143842.doc

    סתם לתזכורת – הנה כל שרשור המפגש אצל סם
    http://www.ynet.co.il/home/1,7340,L-1821-167-6143225,00.html

  2. נו , בשביל זה יש תמונות וקישור .

    איך אתה לא זוכר ??

  3. זיו כפרה עליך – בתוך התגובה הראשונה שלי . חיברתי את הקישורים .

  4. הי זיו- פוסט על הגולש המפורסם שלך כבר עשית ??

    http://www.ynet.co.il/ency/1,7340,L-278145,00.html

מה דעתכם?

