המאכל האהוב עלי. לפחות אחד מתוך שלושה. הכל מושלם בלאטקס משובח. אפילו השמן מקובל עלי. מי מסרב ללביבות חמות ישר מהמחבת? מי יכול להגיד לא?! לא מכיר אחד כזה. זה מאכל שובר דיאטה, מסוכן יותר מסופגנייה, אם כי יש כאלו שממש חולקים על דעתי. סבתי עליה השלום, אימו של אבי, פעם הייתה מכינה לנו לביבות כמעט כל יום שישי, יחד עם בבלעך (שעועית) ואורז לבן. היה גם קיגל של שישי וקישקע. לא תמיד הכל יחד, אבל מה חשוב ההרכב? העיקר שהיה משהו מהמבחר המשובח הזה.

ניסיתי לא מעט פעמים לשחזר את הלאטקס שלה ללא הצלחה. הלביבות שלה היו דקות ופריכות, ארוכות ונהדרות. טעם של פעם. לסבתי הייתה מסעדה לפני קום המדינה בשוק פתח תקווה. הכל מתחבר איפשהו. ניסיתי שמנים שונים, פומפיות שונות, מחבתות, הרכבים של מתכונים, כלום לא עזר. היה בזה קישוא, תפו"א, ביצים, קמח, מלחפלפל וזהו. השמן היה שמן תירס. ככה פשוט. אבל אין לי בידיים את הטאץ' של סבתא. לא מצליח לשחזר. אולי זה המחבת, או פשטות צנועה, אבל כנראה אוכל של סבתא תמיד יישאר אוכל של סבתא. הכי טוב. למה להרוס זכרונות מופלאים שכאלו? מדי פעם, סבתא באמת הייתה משקיעה בנו ועושה לביבה אחת ענקית על כל גודל המחבת. כמו פשטידה מטוגנת. כל אחד היה מקבל רבע. זה היה פשוט תענוג צרוף. אמא שלי המשיכה את מסורת המגה-לביבה. עכשיו זה קצת יותר אפוי בפיירקס, אבל זה אוכל בכינון ישיר לנפש, לא לקיבה.

לביבות אצל אמא שלי, זה בחנוכה. לעיתים ממש רחוקות, רחוקות כמו גולאש שאני ממתין לו שנים, היא עושה לנו לביבות שלא בחנוכה. אצל אמא שלי זה אירוע בפני עצמו. כמו לבקש גפילטע לא בחגים, או קרפאלעך באמצע השנה. אין כזה דבר. מיונז ירקות של תלמה, אהובי משכבר הימים והילדות, ניתן היה לאכול רק בפסח. זה מיונז לפסח. ככה זה במטבח של אמא. אל תחפרו לי. ביום הראשון שעברתי לגור עם שתחייה קניתי ארבעה מיונזים כאלו, ולא בפסח! ההא!! יחד עם המיונז אני מכין לנו לביבות, כך מדי פעם.

אני משקיע בלביבות שלי. אין אצלי לביבות פשוטות. יש לביבות ירקות שורש, לביבות כתומות, לביבות תפו"א ובטטה, לביבות גבינה ותירס, לביבות כרובית וכרישה ועוד הרבה אחרות. קיצי עושה לביבות טונה. תאמינו לה, שווה כל ביס. הטיפ שלי ללביבות תפו"א אם יש הרבה ילדים באזור זה להוסיף פירה לבלילה. עבור מבוגרים אני ממליץ להכין לביבות עם בצל מטוגן, שבבי פיסטוק ושבבי גבינה קשה טובה כמו אודם (ממש לגרד גבינה לתוך הבלילה).

פעם, כשהיורש נולד הבטחתי לעצמי להשקיע בו את מה שאני יודע ויכול. אולי אין הרבה ממה שאני יודע, אבל באוכל אני יכול. אז החל מחגיגות גיל השלוש של יורש העצר, אני מגיע כל שנה לגן של הילדים להכין איתם לביבות בחנוכה. הוא כבר גדל והמסורת ממשיכה עם הנסיכה לבית שתחייה ואנוכי. זו הנאה צרופה לראות את הקטנים עמלים רבות על הכנת לביבות, מגררים תפוחי אדמה, עוזרים לי להוסיף ביצים, קמח, קישואים, תפוח עץ ירוק, גזר ובצל בהסתר. הפרטיים שלי הולכים כמו טווסים בין ילדי הגן עם כובע שף שהגננת המופלאה, אלה, חובשת לראשינו. שנה אחת הכנתי איתם סופגניות, והיה גם שנה עם פיצות מפיתות.

ללביבות טובות יש שאלה קיומית: סוכר או לא? אני מאסכולת הלימון על הלביבות. סוכר לא מסתדר לי בכלל. יש גם כאלו מאסכולת השמנת החמוצה. גם לא מתאים לי. לימון מוסיף המון, כסלוגן הידוע. אני יכול לאכול לביבות קרות ישר מהמקרר, או סנדוויץ עם לביבות. הכל הולך אצלי. בחיי שאפילו עכשיו אני מפתח קרייבי ללביבות. איפה המיץ דשא שלי?

הנה מתכון ללביבות כרובית וכרישה. אני ממליץ בחום. זה מפתיע את האורחים. תבקשו, תקבלו מתכונים נוספים.

מה צריך:

  • כרובית אחת גדולה
  • 2 גבעולי כרישה גדולים וארוכים
  • 2 כפות א.מרק בצל או חצי כוס בצל מטוגן
  • 3 ביצים טרופות
  • 1 שמנת לבישול
  • 250 גר' (1 קופסה) של גבינה רכה או גבינה קשה מגוררת או קוביות פטה (ממש לא חובה את הגבינות)
  • 1 כוס קמח תופח
  • בצל ירוק קצוץ או עירית קצוצה
  • אפשר להוסיף אגוזי מלך או פיסטוקים קצוצים דק לבלילה.
  • מלחפלפל

ההכנה:

לפרק את הכרובית לפרחים. נעשה חצי בישול של הכרובית בערך 10-15 דק' שלא תהיה רכה מדי, הכרובית סופחת המון נוזלים. אפשר גם לאפות את הכרובית בכלי מכוסה נייר כסף למשך 45 דק' בחום 180.

נעביר את הכרובית למסננת של פסטה לאחר בישול, להוציא נוזלים עודפים. נעביר לקערה את הכרובית, ונחתוך או נקצוץ או נמעך בגסות, למרקם של לפירה עם גושים.

במקביל נבשל את הכרישה חתוכה לחתיכות גדולות, כ-5-6 דק'. להוציא ולקרר. נקצוץ לטבעות דקות ונוסיף את כל השאר. אם זה נוזלי מדי אז להוסיף עוד קמח רגיל או תופח כף כל פעם.

נטגן בשמן חם לביבות (תמיד עדיף שמן זית), כף של בלילה לגודל נכון של לביבה.

מי שאוהב צבע כתום מוזמן להוסיף גזר מגורר לבלילה.

לביבות תפו"א

אם כבר חנוכה אז:

סופגניות תוצרת בית

****************************************

הארות והערות, סיפורים, פידבקים, טוקבקים, יתקבלו בשמחה ואף יפורסמו. אשמח אם תרשמו, ואל תשכחו להפיץ ולספר לחברים…

 

»

  1. מאת אחותך (הקטנה):

    משמין… איך בא לי…

  2. מאת קיצי:

    זיו זה משהו בטעם של הידיים שלא נותן לנו לשחזר בדיוק בדיוק.
    אני מאוהבי הלביבות עם הפלפל שחור על סופגניות אני יכולה לוותר (על סופגניות של רולדין אני לא מוותרת (:)
    מגה לביבה או כמו שאני קוראת לה לביבה לעצלנים אני מכינה די הרבה במיוחד כרובית או תפו"א.

    סופ"ש טעים ונעים (:

    מה אתם עושים מחר בבוקר?😉

  3. מאת קיצי:

    יום שישי זה יום עמוס אצלי (:
    הכנת פעם לביבות קישואים? זה מזה טעים.

  4. מאת קיצי:

    לטקעס / לביבות קישואים

    המצרכים

    5 תפו"א גדולים מגורדים דק / גס / מעבד מזון
    1 בצל גדול מגורד גס
    3 ביצים
    חצי כוס קמח
    פלפל שחור
    מלח

    אופן ההכנה

    מערבבים הכל ומטגנים בשמן רצוי קנולה
    לא עמוק כ- 1 ס"מ גובה.

    * אפשר להחליף את התפו"א בקישואים גדולים
    יוצאות לביבות קישואים טעימות מאד

    http://www.kisi.co.il/site/detail/detail/detailDetail.asp?detail_id=1616598&seaWordPage=%D7%9C%D7%91%D7%99%D7%91%D7%95%D7%AA+%D7%A7%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%90%D7%99%D7%9D

  5. מאת אחותך (הגדולה):

    כמו שאני מחכה לצ'ולנט כך גם אחכה בסובלנות ללביבות שלך…במיוחד לכרובית וכרישה אבל שכחת להוסיף את הלביבות בטטה שלך שהם גם טעימות..

    והמיונז הזה זיוי- אולי תשחרר כבר……..

  6. […] חנוכה מגיע וזו הסיבה להכין, אבל ת'אמת, עם יד על הכרס, למה רק בחנוכה?! אז יש לנו לביבות של סבתא, קלאסיקה אמיתית, משודרגות שלי כי אני נודניק, וים תיכוני מומלצות בחום. ממה שפרסמתי כבר, יש לביבות כתומות ולביבות כרובית […]

  7. מאת סמדר:

    נתקלתי במקרה,כמו הרבה דברים נחמדים שקורים בחיים.(-: כשחיפשתי מה לעשות עם הכרובית שזועקת מהמקרר,והכרישה שללא הסבר נקנתה אתמול….נהניתי מהכתיבה,הולכת לנסות ליצור משהו עם רוב המרכיבים שכאן (-: אם אתה עדין כותב-צרף אותי לתפוצה.(-: לא הצלחתי לסמן מטה ברבוע.

מה דעתכם?

