Deepsea Delta oil drilling rig in the North Sea.

כשנגדל גם לנו אבא יקנה כזה

אפריים קישון בקאלט משנת 69'. אני לא יודע כמה מכם זוכרים את העלילה, אני נאלצתי לרענן את זכרוני בויקיפדיה. גם ירון לונדון תמיד שווה קריאה. זכרתי רק את סצנת הסיום, ועוד כמה שברירים מהסרט. מה שכן זכרתי, תואם להפליא את מצב מדיניות תמלוגי הגז של מדינת ישראל. תקראו את העלילה ודמעות יציפו את עינכם, כנראה מהצחוק אבל גם מהצער, ארבעים שנים חלפו מהסרט, וכלום לא השתנה, אם כבר רק הפך להיות גרוע יותר.

מדינת ישראל העניקה רישיונות למציאת גז באזורים מוגדרים ותחומים בים מול חופי ישראל. בהענקת הרישיונות הללו היו תנאים מסוימים למחפשים, יותר נכון לקודחים. לצורך העניין, לא אני ולא אתם נקבל רישיונות לקידוח גז, גם אם נביא מימון מבחוץ של מיליארדי דולרים. אנחנו לא מהמשפחה השולטת והמקושרת. לא הבטחנו תפקידים רמי דרג ועתירי ממון לפקידים הממשלתיים המכהנים כיום, בבואם לפרוש מהתחום הציבורי. כל המשרות האלו, בדיוק כמו המשרות הבכירות בתחום הציבורי, כבר הוחלטו ונקבעו מי יימלא אותן, בשלב איתור המועמדים. הכל משחק. לא אנחנו. הענקת הרישיונות לקידוחי הגז, היית, כנראה ולכאורה, עם טעיות רבות, שכן אולי חשבו שלא ימצאו גז וע"י רוח הנדיבות המפורסמת לבעלי הממון, כך הם תומרצו לחפש גז.

לצערי לא מצאתי באתר הרשמי של משרד התשתיות הלאומיות: מועצת הגז הטבעי (הוקמה בשנת 2002), שום מסמך המראה את תנאי הרישיון והחוזה שנחתם עם ים תטיס, קידוח תמר וקידוח דליה. זה נסתר. יש רק פרטים על הולכת גז ואחסון. משהו כזה. מה שכן הבנתי מקול זעקות הקוזאק שנגזל, מר תשובה היקר, כנראה ממרום הסוויטה בפלאזה בניו יורק, כי שינו לו את התנאים של הרישיון, ועכשיו הוא צריך לשלם מיסים, סליחה תגמולים. אותו שיט, משלמים לממשלה כסף. האמת, אני מאמין לו ולאחרים. לי, זה הגיוני בצורה קרה וברורה לחלוטין, קריסטל קליר באינגליזית, כי הממשלה שלנו נתנה רישיונות ללא דרישת תמלוגים. הגיוני כי פקידי הממשלה לא בדיוק מצטיינים בחשיבה. נכון יותר, בכיבוי שרפות והטחת האשמות על הפאקים שלהם, ברגע שהדברים מתגלים. מקום ראשון באולימפיאדת הכסת"ח. עכשיו ראה שטייניץ כי טוב, יש גז והרבה, והחליט לקחת ביס גדול מהכסף, לטובת מדינת ישאל. האמת, אני מצדיע לשטייניץ על העמידה האיתנה מול גבירי העם. זה כמובן עד ששרה תגיד לביבי לשנות את דעתו של שטייניץ.
תשובה כועס, ושולח למערכה את דר' טורבוביץ', שכועס עוד יותר. טורבוביץ' הוא בדיוק אלו שהיו פקידי ממשלה בכירים ועברו מייד לאחר צינון של מאית השנייה לשוק הפרטי, של גבירי העם. מפתיע אתכם?!

מצד אחד, הגביר ויו"ר הקבוצה שלו צודקים, נקודה. יצעקו כל הצודקים האחרים, אבל לעניות דעתי, עם סוללת עורכי הדין האולטרא יקרים שיש להם, הם יזכו במרבית המערכה בבית המשפט. אם הם חתמו חוזה עם הממשלה, קיבלו רישיון בתנאים מסויימים, לא תצליח הממשלה לשנות את הרישיון הזה. חוזה זה חוזה. צודק או לא, זה מה שיש. הכנסת אולי תחוקק משהו כזה, שיפריע לבית המשט לפסוק, אבל אני בספק. יש בכנסת יותר מדי תוכעס לאעקן לבעלי הממון.

הבעיה העיקרית של תשובה וחבריו, זו בעיה ישראלית נפוצה למדי. כזו שתמיד מראה לנו עד כמה פרובינציאלים אנחנו. התגובה אחוזה האמוק וההיסטריה, בנוסח הידוע גם בשם- "תחזיקו אותי". תשובה וטורבוביץ', יכולים היו להיות מלכי ישראל לארבעים שנים הבאות, תוך שעה ורבע עם הפסקת קפה, באמצע. יכלו לקנות את עולמם עם כתבות נשפכות של כתבי חצר ומלחכי פנכה, עד עולם. אבל הם בחרו את ההפך. נצא למלחמה בלי שכל. הדלק למלחמתם מגיע מהשר העלוב והרדוד, עוזי לנדאו, אחד מיני שרים רבים אחרים. הוא תמיד נחלץ לעזרת גבירי העם ובעלי הממון. עכשיו הוא בדיוק בימי ההיעלבות הנוראיים, כי שטייניץ גנב לו את הסוסים עם האורווה. כל הזרקורים על שר האוצר והוא מוביל את מהפכת משק הגז. שר התשתיות הפך להיות פקיד שלו. זה מפריע לאנשים כמו לנדאו. להבדיל, אם זה היה פואד ולא לנדאו, שטייניץ היה עכשיו יורד לדרגת מנקה אורוות.

מצד שני גם שלי יחימוביץ' צודקת, וצודקת בענק. כף הצדק נוטה בבירור לטובתה, לדעתי כמובן. כמו שזה מרגיש לי עכשיו, כנראה היא עוד היחידה, שנלחמת בגביר התורן. לזכותה יאמר כי היא עשתה זאת גם כעיתונאית, מלחמה בגבירם למינהם. מאגרי הגז הם של מדינת ישראל ולא של מדינת תשובה או מימן. אם עשו טעות בחוזה או ברישיונות אז פשוט צריך לתקן, ובהסכמה. מילת המפתח כאן, זה בהסכמה. זה נעשה בהרבה מדינות אחרות בעולם. הגז הוא גם שלי וגם שלכם. מגיע לנו ליהנות ממנו. ממש כמו מפעלי ים המלח. ים המלח שייך לי ולכם, לא לסינים. אסור למכור אותו (שנוחי יחזיר למדינה, אם נמאס לו מהצעצוע). חזרה, בעלי הממון הרי לא יפסידו אגורה שחוקה אחת מהתמלוגים האלו. הם רק ירוויחו פחות. שוב, ירוויחו פחות. מילת המפתח היא "ירוויחו". במקום כך וכך מיליארדים של רווחים, יהיה להם כך וכך פחות מיליארדים של רווחים. עדיין מיליארדים. שיתנו לי לקדוח ואני אעביר להם כמה תמלוגים שיבקשו. בלי שקל בבנק, אבל עם רישיון קידוח ביד, כל בנק בעולם יממן אותי. תחזרו כמה שורות למעלה ותבינו שאני לא אקבל רישיון.

שלי פירסמה הבוקר בפייסבוק, כתבה של דה מרקר, כי תשובה מתייעץ עם משרדי פרסום לקמפיין עבורו, בו הוא מתכוון להשמיץ אותה ואת שטייניץ. באיזשהו מקום קראתי כי גם ביל קלינטון מעורב בנושא. עצם הרעיון של תשובה, רק מדגיש ואומר כי שלי ושטייניץ צודקים! אני רוצה לחזק את שניהם, ואשמח אם אתם תחזקו גם כן. סופסוף משהו נכון ובכיוון הנכון עבור כלל העם בישראל. הם צריכים לעבוד יחד. שאר נמושות הכנסת בטח מייחלים לג'וב.

ולתשובה היקר, במקום להילחם רק תעשה מהלך עיסקי רגיל של מו"מ. מהלך רגיל. במקום לגרום לכל העולם, בישראל, המשקיעים והבנקים, לכעוס עליך, מה שמוסיף דלק לנחישות של שטייניץ ויחימוביץ', והנחישות הזו תעלה לך בתמלוגים יקרים להחריד, לך על מו"מ לגובה התמלוגים. אתה הרי במילא תשלם. לא תפסיק את קידוחי הגז בכל מקרה. במו"מ אתה רק תצליח לשלם פחות. כללים פשוטים. חיים פשוטים. יש לך הרבה קלפים ביד, אחד החזקים הוא תעסוקה לאלפי ישראלים בשוק הגז החדש. תן לכולם לגזור קופון של הצלחה ופוטואופ טוב. אתה רק תרוויח.

אולי אתה מחפש יועץ???


****************************************

הארות והערות, סיפורים, פידבקים, טוקבקים, יתקבלו בשמחה ואף יפורסמו. אשמח אם תרשמו, ואל תשכחו להפיץ ולספר לחברים…

מה דעתכם?

